20 Mayıs 2024 Pazartesi English Abone Ol Giriş Yap

BİLİM DÜNYASINDAN K I S A ŞEMPANZELERDE ANNE TARAFI BİRBİRİNE DAHA YAKIN Michigan Üniversitesi’nde Kevin Langergraber ve arkadaşlarının, Uganda’daki Kibale Ulusal Parkı’nda yaşayan şempanzeler üzerinde gerçekleştirdikleri uzun vadeli bir araştırma, aynı anneden dünyaya gelen erkek şempanzelerin akraba olmayanlara kıyasla, çok daha fazla birlikte çalıştıklarını gösterdi. Aynı babaya sahip olan şempanzelerde bu kadar sıkı ilişkiler bulunmuyor. Şempanzelerin akrabalık ilişkilerinin öğrenilmesi için 142 hayvanın genetik verileri değerlendirilmiş. Proceedings of the National Academy of Sciences dergisindeki yazıda, aynı anneden doğan erkek şempanzeler çeşitli davranış biçimlerinde bir araya ge H A B E R L E R bir araştırmaya göre, evde beslenen kedi çocuklarda alerjini riskini yükseltiyor. Münih Çevre ve Sağlık Araştırma Merkezi’nden (GSF) yapılan açıklamaya göre ev kedisine bağlı alerji riski bir ila iki yaşları arasında yükseliyor, üç ila altı yaş arasında ise evde kedi beslemeye bağlı alerji riski zayıflamakta. Uzmanlar, hayvan kılına karşı alerjisi olan, saman nezlesi veya astım gibi hastalıkları olan yetişkinlerin bile kedi beslememelerini öneriyorlar. Nitekim çocuklarda alerjinin ortaya çıkmasındaki en önemli faktör, ailenin sağlık durumu. Araştırmacılar 1997 ila 1999 yılları arasında doğan 2000 çocuğun ailesiyle görüştükleri gibi evlerden alınan toz örneklerini analiz etmiş ve çocuklardan kan örnekleri almışlar. Buna göre iki yaşındaki çocukların yüzde 1.3’ünde alerji riski görülmüş. Ancak iki yaşından sonra bu risk azalmakta. CBT1052/4 18 Mayıs 2007 liyor deniyor. Örneğin bu kardeşler birlikte avlanıyor ve etleri akraba olmayan diğer maymunların aksine daha adil bir şekilde bölüşüyorlar. Bununla birlikte akraba sevgisinin de bir sınırı var. Aynı babaya sahip olan yani kardeş veya yarı kardeş/üvey kardeş olanların ilişkileri akraba olmayanlardan farklı değil. Bu durum baba tarafından olan akrabalığın kesin olarak belirlenemeyişiyle ilgili olabilir, diyor araştırmacılar. Şempanze dişileri aynı anda birçok erkekle ilişkiye giriyorlar. Anne şempanzeler yavrularıyla yakından ilgilenirken, babalar genelde belirsiz kalmakta. Fakat yine de en yoğun işbirliği, genelde uzak akrabalar ya da hiç akrabalıkları bulunmayanlar arasında görülmekte. Bu da hayvanların sadece akrabalarını desteklemediklerini, aile dışında da iş birliği yaptıklarını göstermekte. Araştırma, akrabalık dışındaki ortak çalışma hayatının sadece insanlarda değil şempanzelerde var olduğunu göstermesi açısından da önem taşımakta. onaylandı. New Scientist dergisindeki habere göre, SanofiAventis tarafından üretilen aşı piyasada satılmayacak. Aşı, H5N1 virüsünün değişeme uğrayarak insandan insana bulaşacak hale gelmesi durumunda kullanılmak üzere depolarda saklanacak. Amerikan Gıda ve İlaç Dairesi’nden (FDA) yapılan açıklamaya göre 28 gün arayla yapılan iki aşı, sınırlı bir koruma sağlayabilecek. Araştırmaya katılanların yüzde 45’inde virüse karşı bağışıklık reaksiyonu oluşmuş. FDA aşı araştırmaları müdürü Norman Baylor, aşının etkisi dışında, bir seferlik uygulama ve düşük dozun da önem taşıdığını bildirdi. Halihazırda gerekli olan doz normal girip enfeksiyonlarında kullanılanlardan daha yüksek. Ama aşı yine de olası bir salgın için bir tedbir olabilir deniyor yazıda. Amerikan Sağlık ve İnsan Hizmetleri’nden yapılan açıklamaya göre şimdiye kadar 13 milyon aşı birimi satılmış. Bu miktar 6.5 milyon insanın aşılanması için yeterli. Aşı yaşları 1864 arasında değişen insanlar için onaylandı. Diğer yaş gruplarıyla ilgili araştırmalar halen devam ediyor. Aşının en sık görülen yan etkileri, aşılanan bölgede ağrı, baş ağrısı, genel hastalık hissi ve kas ağrıları diyor FDA. ğini çiftleştirmek isteyen bilim insanları, tazıların üremeye yatkın olup olmadıklarını merak ediyorlar. Koreli araştırmacılar şimdiye kadar toplam üçü dişi olmak üzere dört Afgan tazısı kopyaladılar. İlk erkek kopya köpek Snuppy, sahtekârlık yüzünden görevden alınan araştırmacı Hwang WooSuk tarafından yönetilen araştırma sonucu dünyaya gelmişti. KOPYA KÖPEĞİN KOPYA YAVRUSU Seoul Ulusal Üniversitesi bilim insanları iki kopya köpeğin çiftleşmesini istiyorlar. Araştırmacı Kim MinKyu, Bona’nın iyice gelişmesinden sonra çiftleşmenin bu yıl içinde gerçekleşebileceğini söyledi. Snuppy 24 Nisan’da iki yaşını doldurdu, Bona ise 18 Haziran’da bir yaşını dolduracak. İki kopya köpek de Afgan tazısı. İki sağlıklı kopya köpe HAWKİNGS, UZAY DÜŞÜNÜ GERÇEKLEŞTİRDİ Hastalığı yüzünden yaşamını yıllardır tekerlekli sandalye üzerinde sürdüren İngiliz astrofizikçi Stephen Hawkings, ilk parabol uçuşunda yarım dakika kadar yerçekimsizlik ortamında uçmanın keyfini yaşadı. Bakıcısının yardımıyla havada iki dönüş yapan 65 yaşındaki fizikçi, yaşadığı deneyimi inanılmaz ve heyecan ve Astronomi GÜNEŞİN İLK ÜÇ BOYUTLU GÖRÜNTÜLERİ NASA’nın “Stereo” (Solar Terrestrial Relations Observatory) ikiz uyduları, ilk kez güneşin üç boyutlu görüntülerini gönderdi. Fotoğraflar, güneş fiziğinin daha iyi anlaşılmasında yardımcı olacağı gibi hava durumu tahminlerini de iyileştirilebilecek. Mesela sık sık yaşanan koronal kütle atımlarına bağlı olarak gezegenimizin manyetik alanında elektromanyetik fırtınalar meydana gelmekte. Bu fırtınalar ise uydulara, telsiz bağlantılarına ve enerji dağıtım ağlarına zarar vermekte. Stereo perspektifiyle güneşteki patlamaları daha iyi değerlendirebileceğiz diyor Naval Araştırma Laboratuvarı’ndan Russel Howard. Üç boyutlu resimler sayesinde araştırmacılar, güneş atmosferinde maddenin ve enerjinin nerelerden aktığını görebilecek. Hatta manyetik fırtınaların şiddeti bile önceden tahmin edilebilecek. NASA, aynı yapıdaki iki uyduyu Ekim 2006’da uzaya göndermişti. Uydular güneşin etrafında, dünyamız gibi aynı yörünge üzerinde dönüyorlar. Uydulardan biri gezegenimizin önünde, diğeri biraz daha arkasında dönerek, güneşi biraz daha farklı bir açıdan görüyor. Stereo misyonu NASA’ya bağlı Goddard Bilim ve Araştırma Müdürlüğü tarafından yürütülmekte. Uyduların geliştirilmesinde, Amerika, İngiltere, Fransa, Almanya, Belçika, Hollanda ve İsviçre’den bilim insanları katıldı. EV KEDİSİ, KÜÇÜKLERDE ALERJİ RİSKİNİ YÜKSELTİYOR Almanya’da gerçekleştirilen son KUŞ GRİBİNE KARŞI İLK AŞI ONAYLANDI İnsanlarda görülen kuş gribine karşı ilk aşı maddesi Amerika’da