01 Haziran 2024 Cumartesi Türkçe Subscribe Login

Catalog

Months
Days
Pages
İlk kez tek bir insanın tüm gen haritası çıkarılarak genetik mirasın incelenmesinin yolu açıldı 3 Genetikte yeni umut Yoksulluk da akla zarar Çeviri Servisi İngiliz sağlık dergisi Lancet’te yayımlanan bir araştırma, akıl hastalıklarının tüm sağlık sorunları arasında yüzde 14 gibi kayda değer bir orana sahip olduğuna ve daha çok yoksul ülkeleri vurduğuna işaret ediyor. Kalp, kanser gibi ölümcül hastalıkların yanı sıra akıl ve ruh sağlığının da insanlığı önemli ölçüde tehdit ettiği vurgulanan araştırmaya göre yılda 800 bin kişi intihar ediyor. Her beş intiharın dördü gelişmekte olan ülkelerde meydana geliyor ve yine gelişmekte olan ülkelerde akıl ve ruh sağlığı bozulanların yüzde 90’ı tedavi edilemiyor. Uzmanlar, gelişmekte olan ülkelerin akıl sağlığını bozan unsurların başında savaş, yoksulluğu gösteriyor. C İmtiyaz Sahibi: CUMHURİYET VAKFI adına İLHAN SELÇUK Genel Yayın Yönetmeni: İbrahim Yıldız ? Yazıişleri Müdürleri: Mehmet Sucu, Güray Öz (Sorumlu) ? Haber Merkezi Müdürü: Hakan Kara İstihbarat: Cengiz Yıldırım ? Ekonomi: Hasan Eriş ? Dış Haberler: Özgür Ulusoy ? Kültür: Egemen Berköz ? Spor: Abdülkadir Yücelman ? Makaleler: Sami Karaören ? Düzeltme: Abdullah Yazıcı ? BilgiBelge: Edibe Buğra ? Yurt Haberleri: Mehmet Faraç Yayın Kurulu: İlhan Selçuk (Başkan), Emre Kongar (Başkan Yardımcısı), Orhan Erinç, Hikmet Çetinkaya, Şükran Soner, İbrahim Yıldız, Orhan Bursalı, Mustafa Balbay, Hakan Kara. Ankara Temsilcisi: Mustafa Balbay Atatürk Bulvarı No: 125, Kat:4, Bakanlıklar Tel: 4195020 (7 hat), Faks: 4195027 ? İzmir Temsilcisi: Serdar Kızık, H. Ziya Blv. 1352 S. 2/3 Tel: 4411220, Faks: 4418745 ?Adana Temsilcisi: Çetin Yiğenoğlu, İnönü Cd. 5 S. Aksoğan İş H. Kat 1 Tel: 363 12 11, Faks: 363 12 15 Antalya Temsilcisi: Ahmet Oruçoğlu Cumhuriyet Meydanı Yıldız Apartmanı B Blok No: 80/5 Tel: 0242 2480057 Faks: 0242 2430509 ? İdare Müdürü: Hüseyin Gürer ? Mali İşler: Bülent Yener ? Satış: Fazilet Kuza ? Cumhuriyet Reklam: ? Genel Müdür: Özlem Ayden ? Genel Müdür Yardımcısı: Nazende Pal Tel: (0212) 251 98 74 75 /251 98 81 82 Faks: (0212) 251 98 68 Rezervasyon: (212) 343 72 74 Faks: 212 343 72 53 İmsak: 4.56 Güneş: 6.27 Öğle: 13.10 İkindi: 16.46 Akşam: 19.41 Yatsı: 21.04 Yayımlayan ve Yönetim yeri: Yeni Gün Haber Ajansı Basın ve Yayıncılık A.Ş, Prof. Nurettin Mazhar Öktel Sk. No: 2. 34381 Şişli/İstanbul. Tel: (0/212) 343 72 74 (20 hat) Faks: (0/212) 343 72 64 Yaygın süreli yayın Baskı: Merkez Gazete Dergi Basım Yayıncılık San. ve Tic. AŞ Fatih Mah. Hasan Basri Cad. Samandıra Kartal/İstanbul Dağıtım: Merkez Dağıtım Pazarlama San. ve Tic. A.Ş. www.cumhuriyet.com.tr 5 EYLÜL 2007 2 Bu da tulumun minisi... aponya’nın J başkenti Tokyo’da düzenlenen moda haftası “THD La Maison” modaevinin 2008 yılı ilkbaharyaz koleksiyonunun tanıtımıyla kapandı. Japon modacı Takumi Hatakeyama’nın imzasını taşıyan kıyafetler arasında beyaz tonlarının ve pastel renklerin ağırlıklı yer tuttuğu dikkati çekerken kalça hizasının altına kadar olan “mini tulumlar” koleksiyonun en ilginç parçaları arasında birinci sıradaydı. (Fotoğraf: AFP) ? Araştırmacılar yakın bir gelecekte yüksek kolesterole, kalp krizine ya da depresyona eğilimin veya alkol bağımlılığının genetik mirasının kolayca anlaşılabileceğini belirtiyor. PARİS (AA) Bilim insanları, ilk kez tek bir bireyin tüm gen haritasını çıkararak genetik hastalıkların teşhis ve tedavisinde, kişiye yönelik hekimlik için bireysel genetik mirasın incelenmesinin yolunu açtı. ABD’deki Craig Venter Institute, California Üniversitesi ve Kanada’nın Toronto kentindeki Çocuk Hastanesi’nin ortak araştırmasında, her biri, bireyin anne ve babasının mirası olan 23 çift kromozom incelendi. Araştırmacılar, “HuRef” adını verdikleri bu gen analiz tarzının, tek bir kişideki kromozom çiftleri arasında bulunan yüksek derecedeki genetik farklılıkları gösterdiğini belirti. Araştırmacılar, tek bir kişiye ait genlerin incelenmesine dayanan yöntemin büyük zaman ve kaynak harcaması gerektirdiğini, 2003’te başladıkları bu çalışmanın 10 milyonlarca dolara mal olduğunu belirtti. Bilim insanları, yakın bir gelecekte, hangi tarafın hangi genetik mirası bıraktığını anlamanın mümkün olacağının altını çiziyor. Araştırmacılar, böylece yüksek kolesterole, kalp krizine ya da depresyona eğilimin veya alkol bağımlılığının genetik mirasının kolayca anlaşılabileceğini belirtiyor. Bilim insanları araştırmalarında, hastalıklara uyan 300’den fazla gendeki farklılıkları tespit etti. 5 1 4 1) Freddie Mercury (45), 2) Jim Morrison (27), 3) Kurt Cobain (27), 4) Jimi Hendrix (27), 5) Elvis Presley (42). Rock’ın yıldızları erken ölüyor Çeviri Servisi “Hızlı yaşadı genç öldü” saptaması bilimsel olarak da kanıtlandı. İngiltere’nin Liverpool kentindeki John Moores Üniversitesi’nde görevli bilim adamlarının 19562005 yılları arasında ölen 100 rock yıldızının verilerini inceleyerek yaptığı araştırma, rockçıların erken ölme riskinin ortalama insana oranla iki kat daha yüksek olduğunu gösteriyor. BBC’deki habere göre 42 yaşında ölen Elvis Presley, 45 yaşında sevenlerine veda eden Freddie Mercury, 27 yaşında yaşama veda eden üç ünlü rockçı Jim Morrison, Kurt Cobain ve Jimi Hendrix, genç ölenler arasındaki en tanınmış örnekler. Araştırma, rock yıldızlarının dörtte birinin alkol veya uyuşturucu nedeniyle öldüğünü, aşırı yorgunluk, ruhsal bozuklukların da erken ölüme götüren unsurlar arasında olduğunu gösteriyor. Her ne kadar 83 yaşında ölen John Lee Hooker gibi uzun yaşayanlar da olsa ABD’li yıldızların ortalama yaşam süresinin 42, Avrupalılarınkinin ise 35 olması rock yıldızlarının genç öldüğü gerçeğini değiştirmiyor. Hubble’ın çektiklerinden daha net Uzayın en parlak fotoğrafı Çeviri Servisi ABD’li ve İngiliz gökbilimciler Hubble Teleskopu’nun çektiklerinden iki kat daha parlak ve net uzay görüntüleri elde etti. “Lucky” adını verdikleri yeni bir teknik kullanan gökbilimciler, Kaliforniya’daki Palomar Dağı’ndaki gözlemevinden elde ettikleri iki görüntüyü yayımladı. İngiltere’nin Cambridge Üniversitesi ve ABD’deki Kaliforniya Teknoloji Enstitüsü’nde görevli uzmanlar fotoğrafları, görüntüleri belirginleştiren “uyarlamalı optik’’ yöntemiyle elde ettiler. Lucky, şimdiye kadar geliştirilen en hassas ışık algılama sistemini kullanıyor. Sanlıman’ın 50. sanat yılı ? Haber Merkezi Ressam Tayfur Sanlıman 50. sanat yılı sergisiyle Bozcaada’daki Rengigül Sanat Galerisi’nde. 25 Ağustos’ta açılan sergi 9 Eylül’e dek gezilebilir. Yoğun ilginin olduğu sergide Sanlıman, 800. doğum yıldönümü nedeniyle eserlerini Mevlana’ya ithaf etti. (0 286 697 86 01) Eurostar rekor kırdı ? Çeviri Servisi Manş Tüneli’ni geçerek Londra’yı Paris’e bağlayan Eurostar treni, raylarda yapılan düzenlemelerin ardından, dün çıktığı ilk seferinde iki saat üç dakika 39 saniyeyle rekor kırdı. Özel konukları taşıyan tren, Paris’teki Kuzey Garı’ndan kalktı ve 300 kilometre yol kat ederek Londra’nın St. Pancras Garı’na geldi. Halka yönelik seferler 14 Kasım’da başlayacak ve iki başkent arası 2 saat 15 dakikada kat edilecek. CUMHURİYET 20 CMYK