20 Mayıs 2024 Pazartesi English Abone Ol Giriş Yap

GÜNDEM Salim Çıracı ve Ulusal Nanoteknoloji Merkezi "Manevi Mirasım Akıl ve Bilimdir!" "Ben, manevi miras olarak hiçbir ayet, hiçbir dogma, hiçbir donmuş ve kalıplaşmış kural bırakmıyorum. Benim manevi mirasım bilim ve akıldır... Zaman süratle ilerliyor, milletlerin, toplumların, kişilerin mutluluk ve mutsuzluk anlayışları bile değişiyor. Böyle bir dünyada, asla değişmeyecek hükümler getirdiğini iddia etmek, aklın ve ilmin gelişimini inkâr etmek olur... Benim Türk milleti için yapmak istediklerim ve başarmaya çalıştıklarım ortadadır. Benden sonra beni benimsemek isteyenler, bu temel eksen üzerinde akıl ve ilmin rehberliğini kabul ederlerse, manevi mirasçılarım olurlar." Mustafa Kemal Milli Eğitim Bakanı Dr. Reşit Galip’in sorusuna Mustafa Kemal’in yanıtı. Kaynak: İsmet Giritli, Kemalist Devrim ve İdeoloji, İÜ. Yayınları Cumhuriyet BİLİM VE TEKNOLOJİ Sayı: 1051 11 Nisan 2007 İMTİYAZ SAHİBİ Cumhuriyet Vakfı adına İlhan Selçuk GENEL YAYIN YÖNETMENİ İbrahim Yıldız YAYIN YÖNETMENİ Orhan Bursalı SORUMLU MÜDÜR Güray Öz GÖRSEL YÖNETMEN Tüles Hasdemir YAYIMLAYAN Yeni Gün Haber Ajansı Basın ve Yayıncılık A.Ş. İDARE MERKEZİ VE YAZIŞMA ADRESİ Prof. Nurettin Mazhar Öktel Sokak No:2 34382 Şişli İstanbul Tel: 0212.343 72 74 Faks: 0212. 343 72 64 CUMHURİYET REKLAM Tel: (0212) 251 98 74/ 343 72 74 Yerel Süreli Yayın BASKI İhlas Gazetecilik A.Ş. 29 Ekim Caddesi No: 23 Yenibosna İstanbul www.cumhuriyet.com.tr [email protected] CBT 1051/3 11 Nisan 2007 Geçen aralık ayında, dünyanın saygın fizik dergilerinden Physical Review Letters’da önemli bir makale yayımlandı ve dünyanın ilgisini çekti. Derginin kapak konusu (sayfada görüyorsunuz) olan makale “Türk araştırmacılar, hidrojen depolama sorununu çözdüler” başlığıyla dünyaya duyuruldu. Araştırmacılar, Bilkent Üniversitesi fizik bölümü ve Ulusal Nanoteknoloji Merkezi’nden Durgun ve Çıracı ile, Pennsylvania Üniversitesi’nden Yıldırım ve Zhou imzasını taşıyordu. Bir teorik çalışma olmasına rağmen, tamamen pratik malzeme bilgisine dayanıyordu. Araştırmacılar, karbon nanotüpleri (bir nano teknoloji ürünü), titanyum atomları üzerine yapıştırmış ve her bir titanyum atomunun dört hidrojen molekülünü tutabildiğini, oda sıcaklığında biraz ısıtılmasıyla da hidrojen moleküllerinin hemen serbest kaldığını, bu yöntemle hidrojeni yüzde 8 depolama verimi sağlanabileceğini göstermişti. Şüphesiz, Gündem’de böyle teknik konuları ele almayız. Ama olayın önemi bizi ilgilendiriyor: Bütün dünya geleceğin yakıtı olarak hidrojeni yakıt olarak nasıl en verimli, kolay ve ucuz bir şekilde nasıl kullanılabileceği üzerinde çalışıyor. Geçen hafta Vestel’in Sodyumborhidrür kullanarak ve yeni teknolojiler geliştirerek dünyaya göre üstün yakıt pilleri geliştirdiğini duyurmuştuk. Bu alanda birbirinden farklı ve birbiriyle yarışan araştırmalar yapılıyor. *** Hidrojenin kullanımının önünde çeşitli engeller var: Elde edimindeki zorluklar.. elde etmek için verdiğiniz enerji kadar çıktı alabiliyorsunuz, bu nedenle verimli değil. Güneş enerjisiyle hidrojen eldesi en temizi, ama bunun da geliştirilmesi gerekir. Fosil yakıtlar kullanarak elde ederseniz, hem çevreyi kirletiyorsunuz hem de verim olarak anlamlı olmuyor. İkincisi, depolama zorlukları aşılabilmiş değil. Diğer bir yöntem de hidrojen moleküllerini başka moleküllere bağlğyorsunuz, ısıtınca geri kazanıyor ve kullanıyorsunuz. Bu dünyada pahalı olsa da yapılıyor. Vestel, hidrojeni, sodyum bor hidrürden “sünger kaynağı”na emdirdi, geri kazanarak kullanmaya başladı. Çıracı’ların araştırmasına dönersek, hidrojeni başka moleküllere bağlarken, verimli olabilmesi için, tüp ağırlığının en az yüzde 6’sını çıktı olarak alabilmeniz gerek. Çıracı, kuantum mekaniğini kullanarak, biz depolama çıktısının yüzde 8’e ulaşabildiğini gösterdik, etilen üzerinde elde ettiğimiz verim yüzde 14’ün üzerine çıktı, hatta titanyumu lityum atamoylu değiştirdiğimiz zaman depomalama yüzde 16’ya çıkıyor, diyor. İşte bu çalışmaları, dünyada “Türk fizikçiler hidrojen depolama sorununu çözdü” başlığıyla duyuruldu! Araştırmaları Fizik Birliği’nde tartışılmış. Kuantum Mekaniği üzerine, Bilkent’ın dışında ODTÜ ve İTÜ’de iyi çalışmaların yapıldığına dikkat çekiyor Çıracı ve hidrojen depolama kapasitesini arttıran ses getirecek yeni çalışmalarını da yine aynı dergide yayımlayacaklarını duyuruyor. Bilim bu sınırlarda yapılıyor artık, uzman olmayanın bilgi sınırlarının çok ötesinde seyrediyor! *** Çıracı, yakından izlediğimiz önemli bir bilimcimiz. Yetiştirdiği öğrencileri bugün çok iyi yerlere geldiler. Zafer Gedik, kuvantum bilgisayar ve kuvantum iletişim üzerine çalışıyor. Alper Buldum ABD’de profesör oldu. Erkan Tekman, Pardus projesine imza attı! Bir çoğu Kanada ve ABD’de iyi araştırmacı. “Doktora öğrencilerimizden örneğin Engin Durgun 2530 makale ile doktorasını bu yıl bitirmiş olacak,” diyor. Ulusal Nanoteknoloji Merkezi, dünya çapında bir stratejik bakışla hayata geçiriliyor. Ulusal büyük bilim ve teknoloji politikalarının olmadığı ülkemizde, bir bilim adamı, dünyadaki gelişmeleri arkasına alarak, üniversitesini, DPT’yi, arkadaşlarını seferber ederek, ulusal bir bilimi politikasını hayata geçiriyor. Ulusal Nanoteknoloji Merkezi ile Salim Çıracı ve arkadaşları, Türkiye’nin her türlü desteğini hakkediyorlar. Çünkü geleceğimizi kurmaya çalışıyorlar! Gelecek cuma yeniden birlikte olmak üzere...