02 Haziran 2024 Pazar English Abone Ol Giriş Yap

usunar Akülı Biyonanotüp raerikan Bilim Vakfi'nın (NSF) bildırdigine göre Santa Barbara'daki Kalıfornıya Üniversüesi'nden bilim adamlaü ı yera biyonanotüpler gelıştırdiler. Bu moleküler yapılar bır gün "akıllı" ilaç taşıyıcı sıstemleri olarak, vücutta dogru zamanda dogru yere ilaç tedavisi uygulayacaklar. Bu nanotüp NAN modeli fareler üzerinde denedi. Çift ilaçlı nanohücre tümörü küçülttü, anjiyojenezi durdurdu ve sistemik zehirlenme olgusunu hafıflettı. Nanoteknoloji ile su ıslahı ler "akıllı", çünkü bu tüplerin iki ucu bilim adamının elektrik akımıru nasıl verdigine bağlı olarak açılıp kapanabiliyor. Dolayısıyla ilke olarak bır nanotüp bir ilaç veya gem içinde saklayabiliyor ve verilen komuta baglı olarak taşıdıgı yükü boşaltabilıyor. Tüpün parçalan deri ve kemiginkıne benzer bir rol oynuyor. 'Deri", sabun köpüğüne benzer bir düzen içinde hareket eden ve lipid ikilitabakası olarak bilinen moleküllerdir. Bu yapı, hücrenın koruyucu dış zanna benzer. "Kemik", mikrotübül olarak bilinen içi boş silindirik yapüardır. Bunlann görevı destek sağlamak, yapısal dengeyi oluşturmak ve içerdeki ulaşuru gerçekleştirmektir. Bu iki yapı birleştirildiginde ve koşullar kontrol altına aahndıgında, nanotüplerin komuta zamanmda yarat verdıkleriru g Mldu. | ulann ıslahında fılt.reler, tuzdan ann'dırma ve su temızleme sistemleri gibi geleneksel çözümler yaygın bir şekilde kullanılamıyor çunkü bu sistemlerin enerji ihtiyacı çok fazla, bakım masraflan çok ve yaünm mahyetleri yüksek. Merkezi Londra'da bulunan nanoteknolojı şirketi Cientifica'nın yetkililerinden Tim Harper, nanoteknolojinin yardımıyla varolan su teknolojilennın yaygın bir şekılde kullanılabilecegini söylüyor. Gelişrirdıkleri sistemi "NanoVVater" adı altında bir makalede özetleyen Harper, nanoteknolojinin su sanayinde kullamhnasıyla yönetımlerin su sorununu görece olarak düşük bır malıyet ile çözümleyebıleceginı ilerı suruyor. Harper, Nanowater.org isimli çok uluslu bır orgutün su çozümlenyle nanoteknoloji şirketlerı arasında bir koprü oluşturduguna dıkkat çekıyor. Ayakkabı sanayinde ayak kokusuyla mucadelede kullanılan ve bakterileri igneleyen nano ölçektekı igneler, potansiyel olarak su ıslah uygulamalannda kullanılabihr. Aynı şekilde enfeksiyon tedavisinde kullanılan nano partikül gümüşunün de aynı şekılde su teknolojilerınde yarar saglayacagını düşünüyor. Aynca çeşitli sanayi uygulamalannda kulla nılan nanofiberler de su ıslahında yarar sağlayabilır. NASA, şu anda uzayda su antma işlemlerinde seramık nanofıberleri demyor. Connecticut, Orange'da, endüstri ve tuketıci için su filtreleri üreten KX Industrıes adındaki özel bir fırma, nano ölçekteki fıltreler yardımıyla sudaki virüs ve bakterileri temizliyor. Oregon'daki Hydration Technologies adındaki bir fırma yangeçirgen bir zar üretti. Bu zar moleküler bir elek gibi islev görür; suyun geçmesine izin verir, ancak şarbon sporlan, ekoli bakterisi, agır metaller ve sağlıga zararlı dığer pislikleri tutar. Bugün bu teknoloji endüstriyel sulann temizlenmesinde ve bazı yiyeceklerin üretiminde kullanılıyor. Potansiyel uygulamalardan biri de duyarlısensor teknolojisidır, Bu teknolojide, suyu kırleten maddeleri saptamak için, karbon nano tupler, nano teller ve mikro ve nano ölçekli dirseklerden yararlanılır. Biyosensör ve etiket Almanya'da Strem Chemıcals isimli nanotekno k j loji şirketi, akademik ve en * düstriyel araşürmalarda kullanılmak üzere özel organometalik bileşimler geliştiriyor. Şirketın portfolyosunda metal nanotozlar, metal nanoparçacıklar ve manyetik sıvılar var. Genellıkle tıp / ilaç sektöründe kullanılan bu malzemelerin başında biyosensör ve biyoetiketler geliyor. Bu nanomalzemeler, hücre çahşmalannda, gehştirilmiş spektroskopik tekniklerde, biyoçiplerde ve enzim ve protein analizlerinde kullanıhyor. Floresannanoparçacıkh sabit ve canh hücrelerin birden fazla renk ile ışaretlenmesi, reseptör hücrelenndeki dagıhna izyolunun kaydedilmesini sağlar. Nanoparçacıklann, hücre çekırdeklerinin çevresindeki kabarcıklar tarafından içeri ahnması, hücrelerin işaretlenmesinde kullanılabihr. Böylece bu nanoparçacıklann izledigi yol ve ahbetlerı gözlemlenebilır. Manyetik nanoparçacıklar, dış streslerın hücre içı biyokımyasını ve gen ifadesini nasıl etkilediginı tespit etmeye yönelik sensor vazifesi görürler. Nanohücre ile kanser tedavisi M "IT'nin Biyolojik Muhendislik Bölümü'nden Prof. Ram Sasisekharan'ın lıderliğinde başlatılan bir çalışmada, .çıftodacıklı, çiftişlevli, ilaçtaşıyıcı bir "na t nohücre", farelerde iki kanser türünün tedavisinde yarar sağladı. Bu iki kanser türü melanoma ve Lewis akcığer kanseridir. Çalışma Nature dergisinin 28 Temmuz sayısında yayımlandı. "Biz bu çalışmada üç unsuru birleştırdik. Bunlar kanser biyolojisi, farmakoloji ve mühendisliktir" diye konuşan Sasiekharan, "Kanserin kemoterapi ile tedaGünümüzde pek çok hastalık dogru ve kesin teşhis edüemedigi için tedavi de visinde karşımıza çıkan en önemli sorun ilaçlann sagedilemiyor. Hastalıklann teşhis edilebilmesi için, tum semptomlarının vücutta kendisini hkh hücrelere zehır etkisi yapması ve kanser hücrelebelli etmesi gerekir, bu da her zaman rinin ilaca direnç göstermesidir. Bu dururnda kanser gerçekleşmez. Aynca hastalıgın teşhisi araştırmacıları antianjiyojenez kavramına dort elle için yapılan analizlerden hemen sonuç sanldılar. Bu kavram kan takviyesini keserek tümörun alınmaz. Bazı ölümcül hastalıklarda zabeslenemeyerek ölmesine dayarar. Bu strateji bazen man çok önemli bir faktördür. Şimdi bilim geri tepebüiyor, çünku bu şekılde tumör hücrelerinın adamlan nanoteknolojiden yararlanarak oksijenini de kestigi için tümör hücrelerini yeni kan çok sayıda hastalıgın daha çabuk ve daha damarları oluşturmaya zorluyor. Bunun sonucunda kolay teşhis edilmesini saglayacak. Nanometastaz, yanı yayılma başlıyor" diyor. teknolojinin bir dalı olan bu alana Nanoup Bir sonrakı çözüm, kemoterapi ve antianjiyojeile dogru tedavi mümkün oldugu kadar nez etkısı yaratan ilaçlan birlikte kullanmak. Bu arada çabuk başlatılabilir. Teşhiste kullanılan Georgetom Üniversitesi Tıp kan takviyesinin de kesümesi önemli. Ancak bu birle yöntemlerden biri, tükürük veya kan gibi Fakültesi'nde klinik incelemesi yapılan şik terapi de uygulama açısından sonm yaratıyor. "Uyinsandan kolayca doku örnegi alınmasını p53 gentaşıyıcı nanoparçacık gulama aşamasında karşılaştıgımız sorunlan nanosağlayan ve içindeki proteinleri tespit hücre ile hallettik" dıyor Sasısekharan. eden cihazlann geliştirilmesidir. Spesifik bir virüs veya hastalık insan vücuduna saldıNanohücre bir kez tümörun ıçine girince dış np zarar verirse, bagışıkhk sistemi otomatik olarak buna karşı antikor üretir. Söz konuzar çatlar ve ıçindekı antianjıyojenez ilacı içeri dagısu nano cihaz, bu antikorlan tespit eder ve vücudu istila eden organkmanın yapısını orlır. Tümörü besletaya çıkarur. Böyle bir cihaz, nano ölçekte kontrol yaptığı için tek bir protein molekülüyen damarlar ış nün analizi mümkündür. Bu cihazlar, "mikrofluidiks" adı verilen bir teknolojiden yararlagöremez hale genır. Bu teknolojinin nano ölçekte akan sıvının kontrolü için güvenilir yöntemlere ihtiyacı lince nanoparçavardır. Uzmanlar sıvılann özelliklerirü mikro ve nano ile ölçer, bu sıvılann davranışlannı cık tümörun içinbir çip üzerinde inceler. Bu çipin yüzeyindeki tek molekülün özelliklerinin tam anlamıyde hapsolur. Böyla ortaya çıkartılması gerekir. SERS (Surface Enhanced Raman Spectroscopy) yöntelece kemoterapi minden yararlanarak tek bir molekülü inceleyen bilim adamlan bu alanda büyük ilerleyavaş yavaş tümöme kaydetti. Hastaya acı vermeden uygulanabilen yöntemle, molekül yapılarda faal rü etkiler. Bdp bu kimyasal gruplar saptanır. NANOTIP ve SAGLIK Mikrop tutmaz kumaşlar Antimikrobıyal kumaşlar üp, hijyen, savunma, spor ve sanayi gibi sektörlerde yaygın olarak kullanılan malzemelerdır. Ancak bu kumaşlar biyolojık performans ve dayanıklılık açısından farkh özeUıkler içenr. Örnegin bu dokumalar sargı bezlerinde veya biyolojık saldınlara karşı koruyucu gıysilerde ve son günlerde farkh yapılarda dokunarak spesifik mikroblara karşı da kullanılabüiyor. Metalik gümüş, gümüş oksid ve gümüş tuzlannın mikroplan öldürdügü biliniyor, Burada yüksek antibakretıyel faahyete sahıp, ancak gümüş tuzlan gibi, sıvı içinde çok az eriyen antimıkrobiyal dokumalar tercih edüiyor. Son günlerde yapılan deneylerde, farkh kumaşlar gümüş tuzunun koloıdal (suda asüı kalma özelhgi) sıvısı ile kaplandı. Nano boyuttaki kristaller dibe çöktü ve muntazam bir yüzey dagıhmı görüntüsü sergüedi. Gümüş tuzu nanokristallerı, uygun bir surfaktan (bir sıvının yüzey genlimini azaltan madde) yardımı ile elde edilir. Böylece pıhtılaşma sorunlanna ve büyük kristal tortunun dibe çökmesine engel olunur. Farkh ve birbirini tamamlayan antimikrobiyal büeşimleri kanstırarak kullanmak ve bunlardan kaplama tabakası olarak yararlanmak mıkroplara karşı mücadelede daha başanh sonuçlar verir. Nanotıp ile teşhis tedavi 964/7 10 Eylül 2005