13 Haziran 2024 Perşembe English Abone Ol Giriş Yap

Biyoloji INDA ı n ibaret deği rın sayısı çok düşük ve VVilson da azınlıkta kalanlardan biri. Ve kendisine uzaktaki bir uygarlıktan herhangi bir sinyal yakalama şansının sıfır olduğunu söylediğimde bana şu yanıtı verdi: Rvet, bunu ben de biliyorum. Ama buna rağmen sinyal yakalayabilirsek harika olmaz mı? Yerötesi yaşama sadece fizikçiler mi inanır? An, ben yaşamdan sözden etmiyorum. Diğer gezegenlerde bakterilerin bulunmaması çok şaşırtıcı olurdu. Ama bundan sutıra zekâ, uygarlık ve uzaya sinyal gönderme yetisine giden yolda binlerce aşamalar vardır ve bunların hepsini algılamak olanaksızdır. Sadece yaşam fenomenini kavrayamamış olanlar böyle bir şeye inanabilirler. Biyolojinin farklı kılınmasında evrimin ne gibi bir rolü bulunmakta? En kötü ihtimalle merkezi bir rol olabilir. Theodosius Dobzhansy bile, biyolojide evrimin aydınlığı dışında kalanlar anlamsızdır demişti. FİZİK DEVRİMLERİ ABARTILI Evrimi insan düşüncesinin en büyuk devrimi olarak kabul ediyorsunuz, o halde kuantum ve görelilik kuramından bile büyük mü? Fiziksel devrimler fazlasıyla abartılmıştır. Çığır açan teoriler elbette ki fizik diinyasındaki her şeyi değiştirmiştir. Peki ama bunların ortalama bir vatandaşın düşüncesini etkilemiş midir? Hiç sanmıyorum. Doğa bilimcisi Mayr, Harvard Üniversıtesi'ndeki doğa müzesinde. "Allın çagdan hayatta kalabılen tek kişi" Peki evrim etkiledi mi? Kesinlikle. Bilinçli veya bilinçsiz olarak evrim öğretisi her insanın düşüncesini etkilemekte. Bu öğretiyi siz ne zaman kavradınız? Science dergisinin son sayısında, kısa bir otobiyografik makalem yayımlandı. Orada bana sorduğunuz soruyu irdeledim: Evrimde beni etkileyen ne olmuştu? Ve ne zaman? Bunun üzerinde düşündükçe gençliğime geri döndüm ve sonunda bir konuda emindim: Ben zaten her zaman evrime inanmıştım. Peki çocukluğunuzda hiçbir zaman yaradılış öğretisiyle yüz yüze gelmediniz mi? Bu benim için hiçbir zaman önemli değildi. Ama bazı evrim biyologları aynı zamanda inançlı bir Hıristiyan oldular. Mesela Dobhansky her gün dua ederdi. Aynı zamanda Tann ve evrime inanmak mümkün mü? Doğrusunu söylemek gerekirse ben bunu hiçbir zaman anlamış degilim. Bu nedenle de bu konuyu dindar dostlarımın arasındayken hiçbir zaman açmamayı tercih ettim. ŞAŞIRTICI GERÇEK Evrimin çocuklar taranndan bile anlaşılabileceğini söylüyorsunuz. Peki insanlık bunu öğrenebilmek için neden bu kadar zamana ihtiyaç duydu? İnsan Yazının devamı arka sayfada nüstü bir istihbaratım var, bazı taslakları okuyorum ve kenüinı de bazı yazılar üzerinde çalışıyorum. Son kitabım (25. oluyor) şu sıralar baskıda... Kitabınızın konusu nedir? Fizikçilerin, Cıalileo'dan bu yana fiziğin tek bilinı dalı ve biyolojinin de sadece fiziğin bir dalı olduğuna inannıalarıyla ilgili. Biyolojiyi farklı kılan nedir peki? Örneğin birçok bilim dalında, bir sistemin tüm parçaları birbirine eşittir. Tek bir elektronla lıiçbir zamaıı Andromeda bulutsusuna ail olup olmadığı anlaşılamayacaktır. Oysa biyolojide lıiçbir şey birbırinin aynısı defJildir. Altı milyar iusaıım hıçbırı birbirine benzemez. Bu dururn bir fizikçi için anlaşılmazdır. Fiziğin neden bu kadar başat olduğunu sanıyorsunuz? Mekanik, izleyebildiklerimizin en basiti. Ayrıca malematik için çok eskiden bir rivücü bir saptama yapılmıştır. Galile, "Doğanın kitabı matematik dilinde yazılmıştır" derken Kant da doğa bi litnlerinin tıimünde matematiğin uygulanabildiği kadar bilimın bulunduğunu rine sürmüştü. Fizik ve biyolojinin uzlaşması mümkun değil tni? Uzlaşmak ne demek? Elmaları ve portakalları barıştırabileceğinizi mi düşünüyorsunuz? Harvardlı meslektaşınız Edvvard Wilson tum bilimlerin büyuk bir sentezini yaratmaya çalışıyor... Ama fikirlerinin tü'mü yanlış. Ayrıca "Bilim bırliği" adlı kitabı da çok komik. Bir insanın böyle bir şeye inanabilmesinı anlamıyorum. UZAYDAN SİNYAL GELMEZ! Size göre bilim bütünlüğü hayalini ancak bir fizikçi mi kurabilir? Size bir örnek vereceğim. Yerötesi zekâları saptayacak Seti projesini biliyorsunuz. Kısa bir süre önce bilim adamları arasındaki bir anket sonucunda, bu projeyi destekleyenlerinin neredeyse hepsinin fizikçi oldugunu gördüm. Oysa biyologla Güney Amerikada yaşayan Anthaxia salicis böceğinin ayıklanması: Biyolojide hiçbir şey birbirinin aynısı değildir. 919/13 30 Ekim 2004