Catalog
Publication
- Anneler Günü
- Atatürk Kitapları
- Babalar Günü
- Bilgisayar
- Bilim Teknik
- Cumhuriyet
- Cumhuriyet 19 Mayıs
- Cumhuriyet 23 Nisan
- Cumhuriyet Akademi
- Cumhuriyet Akdeniz
- Cumhuriyet Alışveriş
- Cumhuriyet Almanya
- Cumhuriyet Anadolu
- Cumhuriyet Ankara
- Cumhuriyet Büyük Taaruz
- Cumhuriyet Cumartesi
- Cumhuriyet Çevre
- Cumhuriyet Ege
- Cumhuriyet Eğitim
- Cumhuriyet Emlak
- Cumhuriyet Enerji
- Cumhuriyet Festival
- Cumhuriyet Gezi
- Cumhuriyet Gurme
- Cumhuriyet Haftasonu
- Cumhuriyet İzmir
- Cumhuriyet Le Monde Diplomatique
- Cumhuriyet Marmara
- Cumhuriyet Okulöncesi alışveriş
- Cumhuriyet Oto
- Cumhuriyet Özel Ekler
- Cumhuriyet Pazar
- Cumhuriyet Sağlıklı Beslenme
- Cumhuriyet Sokak
- Cumhuriyet Spor
- Cumhuriyet Strateji
- Cumhuriyet Tarım
- Cumhuriyet Yılbaşı
- Çerçeve Eki
- Çocuk Kitap
- Dergi Eki
- Ekonomi Eki
- Eskişehir
- Evleniyoruz
- Güney Dogu
- Kitap Eki
- Özel Ekler
- Özel Okullar
- Sevgililer Günü
- Siyaset Eki
- Sürdürülebilir yaşam
- Turizm Eki
- Yerel Yönetimler
Years
Our Subscribers Can Login And Read Original Page
I Want To Register And Read The Whole Archive
I Want To Buy The Page
ZEYNEP ORAL’DAN ‘80 YAŞIM MERHABA’
‘Yaşamdaki değer ölçülerim
nasıl oluştu bilinsin istedim’
80 Yaşım Merhaba (İnkılâp Kitabevi), ülkenin, toplumun, Kitabında 80 yıllık yaşamının birikimini yalnızca anlatmıyor, onu
bilimin, sanatın, kültürün, barışın başına bela iktidarlara karşı yeniden yaşıyor Oral.
mücadelelerle dolu, daha iyi bir yaşam mümkün inancıyla Bir gazeteci olarak kendi belleğinde dolaşırken Türkiye’nin yakın
anlamlı bir yaşam sürmüş / süren usta gazeteci, yazar, tarihine de dokunuyor:
insan hakları savunucusu, barış eylemcisi Zeynep Oral’dan Sokakların sesi, meydanların kalabalığı, seçimlerin gerilimi, kaygılar
hem kendine hem ülkesine tanıklık etmiş bir ömrün durup ve umutlar hepsi bu sayfalarda yankılanıyor.
geriye bakma cesareti. Zeynep Oral ile 80 Yaşım Merhaba adlı yeni kitabını konuştuk.
‘CUMHURİYET BENİM İÇİN HER ŞEYDEN
GAMZE AKDEMİR
ÖNCE SÜREKLİ DEVRİM DEMEK’
Çoban ateşlerinin aydınlığında yaşamınız boyun-
n
‘EN ÇOK SON 20 KÜSUR YILDA
ca yazdınız. Sordunuz, sorguladınız, merak ettiniz. Ki-
NELERİ YİTİRDİĞİMİZİ DİLE
mi zaman gözlerinize inanamadınız, hayal kırıklığına
GETİRMEK İSTEDİM’
uğradınız, karabasanlarla düello yaptınız.
Her şey nasıl başladı diye soracağım
n
Fakat umudunuzu hiç yitirmediniz, yalpalamadınız.
fakat biliyorum ki kendini ifade etmek
Atatürk’e bağlığınız ve güveninizle ile hep yüreklendiniz.
için yanıp tutuşan genç bir kızın sığınağı
Kitabınızda hemen her bölümde özellikle ülkemizin
kılacağı yazıya, kaleme sarılmasıyla başladı,
yitirdiklerine / ülkemize yitirtilenlere ilişkin çıkardığı-
yazıyla başladı.
nız bilançoda neler öne çıkıyor?
Sadece 80 Yaşım Merhaba adlı yeni
ORAL- İnsanın Mustafa Kemal Atatürk gibi bir yol
kitabınızı ya da sayısı otuza yaklaşan
göstericisi olduğu vakit, ona layık olmaya çalıştığınız
kitaplarınızı değil, genel anlamda neden
vakit izlenecek yol belli oluyor zaten. Bu akıl ve bilim
yazmak istediniz oldum olası ve neleri dile
yoludur.
getirmek istediniz en çok?
Son yıllarda en çok laiklik, bağımsızlık, adalet,
ZEYNEP ORAL- 15 Şubat benim yaş gü-
hakkaniyet yitirildi. Emeğe saygı, insan onuruna saygı
nüm. 2025’te o gün tam da benim köşe yazı-
yitirildi.
mın çıkacağı güne rastlıyordu. O gün Cumhuriyet’teki
Adeta aklımızla oynandı. Millet iradesi, yasalar, ana-
yazımın başlığını “80 Yaşım Merhaba” koydum.
yasa yok sayıldı. Vicdanlar ayaklar altında çiğnendi.
Ve bilinçaltımda kitabı yazmaya başladım. Bir yıl bo-
Hoyratlaştık, kabalaştık, Anadolu bilgeliğine sırtımı-
yunca 80. yaşımda ilerlerken duygularıma ilişkin notlar
zı çevirdik. Terbiyesizleştik. Kavgacı ve saldırgan olduk.
tutmaya başladım.
Şefkati, empatiyi unuttuk.
Ama malum; burası Türkiye, o zaman şu bir yıl içinde
Elbet bütün bunlar içimizde nice fırtınalara, tahriba-
yaşadıklarımızı yaşayabileceğimiz aklımın ucundan bile
ta yol açtı. Ancak yanlış bir izlenim vermeyeyim; kitapta
geçmiyordu. Düşünsenize; henüz 19 Mart’ı yaşamamıştık.
sadece kayıplarımız yok!
Cumhurbaşkanlığına en güçlü aday olan Ekrem başka-
Örneğin, Atatürk sevgisi ve saygısı resmiyetten çık-
na ve tüm çalışma arkadaşlarına bütün bu zulüm ve hak-
tı, AKP unutturmaya çalıştıkça millet daha çok sahip çık-
sızlık yapılmamıştı.
tı Ata’sına.
Kayyımlar egemenliği kurulmamıştı. CHP’ye karşı bu hu-
Kitabınızın hemen her sayfasına işli, değerinin
n
sumet, partiyi bölme işlemleri dolu dizgin ele alınmamıştı. VEDAT ARIK
bilinmemesine isyan ettiğiniz Cumhuriyet sizin için
Şantaj, tehdit, zorbalık, mafya yöntemleriyle iyi insan-
dün de bugün de nedir / nelerdir?
lar hapse atılmamıştı.
Bu devletin nasıl eşsiz mücadelelerle kurulduğunu, Tür-
ORAL- Cumhuriyet benim için her şeyden önce sürek-
“Yeni Türkiye” deyip duruyorlardı. Ama kimse bunca hak
kiye Cumhuriyeti’nin sadece dış düşmanlara karşı değil iç
li devrim demek. Devrim ilkeleri demek; kültür devrimi, ka-
hukuk ve anayasa tanımazlık beklemiyordu doğrusu!
düşmanlara, hainlere karşı da cehalete karşı da savaşlarla
dın devrimi, çocuk devrimi, “muassır medeniyete”, çağdaş
Zaten son yıllarda eğitimden adalet sistemimize, ekono-
kurulduğunu, kurtuluş ve kuruluş sürecini çok iyi bilmeleri
ve evrensel değerlere ulaşma mücadelesi demek.
mik rezilliklerden yaşam biçimine müdahalelere usul usul,
gerektiğine hep inandım.
Sevgili Gamze, bu konuda koca bir bölüm var kitapta,
sinsi sinsi başta laiklik olmak üzere Cumhuriyet ilkeleri ke-
Yaşamdaki değer ölçülerim neler, bunlar nasıl oluştu bi-
şimdi bana burada hepsini açıklatma...
miriliyordu. Açıkça bir karşıdevrim uygulanıyordu.
linsin istedim.
İşte ben bunları kendi köşemde not ederken öyle
Kitabımın önsözünde yazdım zaten: Bir bakıma kendim-
‘PEK ÇOK STK’NİN KURULUŞUNDA VE
dolmuşum ki 79 artı bir yılda bu kitap ortaya çıkıverdi.
le konuşmalar gibi!
YÖNETİMİNDE GÖREV ALDIM / ALIYORUM.
En çok, şu son 20 küsur yılda neleri yitirdiğimizi dile
Çocuklarım sordu: “Anne kitabının adı ne olacak?”
GÖNÜLLÜ ÇALIŞMANIN MANİFESTOSUNU
getirmek istedim.
Ben de “80 Yaşım Merhaba olacak” diye yanıt verdim.
BİLE YAZDIM BU KİTAPTA!’
‘YAŞAMDAKİ DEĞER ÖLÇÜLERİM NELER,
Kitabınızın bütününde yer alan, zamanın size
‘KİMSE OKUMASA BİLE TORUNLARIM n
NASIL OLUŞTU BİLİNSİN İSTEDİM’ yurttaş, gazeteci, yazar, insan hakları savunucusu, sivil
OKUR DEDİM VE KİTABI YEDİ TORUNUMA
Meslekte geride bıraktığınız 60 yılda ülkede yitirilenler toplum örgütleri kurucusu, barış eylemcisi, aydın, anne
n
İTHAF ETTİM!’
ve büyükanne olarak tüm sıfatlarınızla öğrettiklerinden
sizin de kitabınızda sıklıkla vurguladığınız gibi az buz değil!
“Aaa, kim okur senin 80 Yaşım Merhaba kitabını!” dediler.
ve yılların size kattığı en temel değişimlerden en yaşamsal
“Ben de bu yitimin içinden geçtim. (...) 80 yaşıma
“Bugüne kadar hiçbir kitabımı ‘Kim okuyacak’ diye yaz-
gelince anladım ki yazmak, gençlikte bir ifade biçimi, saydıklarınız nelerdir?
madım. Yazmadan edemediğim için yazdım” dedim.
orta yaşta bir direnme hali, şimdi bu yaşta ise kendime ve
Sonuçta bugün koca adamlar olan çocuklarıma “Kimse ORAL- Aaa anladım, gönüllülük bölümünden söz ediyor-
zamana karşı bir sorumluluk” diye yazıyorsunuz.
okumasa bile torunlarım okur” dedim ve kitabı yedi sun; evet, kitabımda “Gönüllülük kalbin ayaklanmasıdır”
Kitabınıza ve yaşamınıza damga vuran bu gerçeği
diye bir bölüm var.
torunuma ithaf ettim.
anlatır mısınız?
Şu an torunlar 16-26 yaş arasındalar. Bu “yeni Türkiye” Hemen söyleyeyim: Benim artık bu ülkede yaşayıp da
ORAL- Sorumluluk dediğim; önce kendime, aileme, ana- dedikleri şeyde nasıl geleneklerimizin sömürüldüğünü, STK’lere el vermeyen, toplum yararına gönüllü çalışmalara
ma, babama, eşime, çocuklarıma, torunlarıma, çevreme, ya- değerlerimizin, vicdanın, hak hukuk ve adaletin katılmayan insanlara hiç sevgim ve saygım yok.
şadığım topluma, memleketime, ülkeme ve yaşama karşı ayaklar altında çiğnendiğini; bizden, yaşamlarımızdan Şöyle anlatayım: Yaşamda ben hiçbir şey olmak isteme-
duyduğum sorumluluk. neler çalındı, neyin mücadelesini veriyorum bunca dim ama hep bir şeyler yapmak istedim. Şu tümceyi, yaşa-
Son 25 yıl içinde doğanlar, biz hep böyle Arap kültürüyle yıldır, onları yazmaya çalıştım. Torunlarım ve başka mım boyunca çok kurdum, çok kullandım: “Neden mi? Ni-
bezenmiş olarak yetiştirildik sanabilir. gençler de bilsin istedim. çin mi?” Yıllar geçtikçe, çocukluk ve ilk gençlik yılları
>>
8 25 Haziran 2026

