26 Haziran 2024 Çarşamba Türkçe Subscribe Login

Catalog

Çocuklar için bilim Carlos Pazos’un kaleme aldığı, bol renkli altı kitaptan oluşan Geleceğin Dâhileri serisi Büyülü Fener Yayınları’ndan çıktı. Genetik, Robotik, Astronotik, Virüsler ve Aşılar, Kuantum Fiziği ve Evrim’den oluşan seri, küçük yaşlar için son derece sade bir dille, mantık düzlemine oturtularak, mizahi bir anlatımla kaleme alınmış. ruz. Mendel’in tüylerine iyice yaklaşalım ve hücreleri- Mars’a gidebiliriz. EMEK YURDAKUL ne ilerleyelim. Organeller ve çekirdekten, DNA ve gen- Beşinci durağımız Kuantum Fiziği, lazeri kovala- lere, aminoasit ve RNA’ya, kromozom ve mitoza uğ- yıp bir türlü yakalayamayan Plank’la tanıştırıyor bi- DARWIN, VALENTINA VE EVRİM zi. Valentina şimdi de fizikçi olarak kedisi Plank’e ku- rayan bu süreç baskın ve çekinik genlerle son bulu- Geleceğin Dâhileri serisinin araladığım ilk kitabında yor. Astronotik’te tanıştığımız, Valentina’nın uzay ge- antum dünyasını anlatma çabasında. Önce küçülme- Darwin’le karşılaşıp çok güldüm. Yazarın bilimle ilgili liler; küçülmeliler ki görünmez sırları keşfedebilsinler giriş seçimine bayıldım: Darwin! Dinozor kostümüyle yani molekülleri. Su molekülünden parçacığa, dalga- kılık değiştirmiş bir civciv. Hadi ama! Hayranlıkla gül- lardan fotonlara uzanan bu macera da lazerden baş- düm, okumaya devam ettim. ka bir oyuncakla oynayacak kadar kuantum uzmanı Çiftlikteki en küçük hayvansanız siz de dikkat çek- olmalarıyla sonlanıyor. mek için Darwin gibi hamleler yapabilirsiniz ben- Salgından sonra bu seride ebeveynlerin işini ce. Valentina da tutuyor kanadından Darwin’i, za- kolaylayacak kitap Virüsler ve Aşılar olsa ge- man yolculuğuna çıkarıyor ki bu küçük kuş na- rek. Bilim insanı Valentina bu maceraya has- sıl dinozorlardan geliyor, ona göstererek an- ta annesine üzülen buzağı Pasteur’la çıkıyor. latabilsin. Yolculuk tekhücrelilerden başlıyor, Annesine patojen bulaştığını düşünen Valenti- mutasyonu ve omurgalı-omurgasız yeni tür- na, patojen türlerini anlatırken anneden aldığı leri anlatarak ilerliyor. Dinozor türlerini tanıtır- örneği de laboratuvarında inceliyor. ken o kadar çok “dinozor” sözcüğü geçiyor ki Peki, nasıl enfekte oluyoruz? Savunmamız okuyanlar artık bu sözcüğü doğru yazmadan nasıl? Bağışıklık sisteminde tanınmayan virüse edemezler sanırım. karşı gizli silahımız ne? Aşılama uzmanı da oldu- ğumuza göre… ROBOTİK, GENETİK VE DİĞERLERİ Bilimsel algılama için başlangıç olarak edinip öne- Darwin’le birlikte paleontolog olan Valentina, son Çizim: LIMBO STUDIO rebileceğiniz bir seriyi kazandırmış dilimize Büyülü model robot Turing’e mühendis olarak eşlik ediyor. Bilim Müzesi’nde yabancılık çeken Turing diğer ro- Fener. Selin İzmirliyan’ın çevirisine sağlık. n bot türleriyle tanıştıkça endüstriyel, sosyal, kâşif ya misi Roket’in mavi beyaz kasketi ve ayrık dişleriyle er- da ajan değil de android olduğunu ve insandan farklı Geleceğin Dâhileri (Evrim / Genetik / Virüsler ve gen havası var sanki. Uzaya kadar tabakalar ve yer- özelliklerini öğreniyor Valentina’dan. Aşılar / Robotik / Kuantum Fiziği / Astronotik) / çekimiyle başlıyoruz bu maceraya da. Ülkelerin roket- Genetik’te, üç kardeşi kahverengiyken kendisi sarı Carlos Pazos / Çeviren: Selin İzmirliyan / Büyülü doğan, Valentina’nın yavru köpeği Mendel’le tanışıyo- lerini tanımayı, “roket nasıl fırlatılır”ı da geçince şimdi Fener Yayınları / 24x6 s. / 8+ / 2022. Onları çok seveceksiniz! Mavi ve Ege’nin Uzunbacak ve arkadaşlarıyla el ele yaşadıkları maceranın öyküsünü, Defne Ongun Müminoğlu ve Serap Yurdaer Erboy birlikte yazmışlar. Gülşan Alçın Özek pırıl pırıl resimleriyle Sulak Alan Mahallesi’ni, onun sakinlerini, elbette Mavi ve Ege’yi de öyküleri gibi unutulmaz kılmış. Elbette bilenlerimiz vardır ne ki büyük çoğunluğun ğini, yalnızca Alaçatı sulak Y. BEKİR YURDAKUL yazık ki uzak kaldığını bildiğim özellikle Türkiye’miz ve alanını güzel kılan 170 fark- dünyadaki sulak alanlar, buraları evleri bilen kuş türleri, lı kuşun saptandığını, dünyanın en büyük tropik sulak itireceğimizi bile bile doğayla tutuştuğumuz, inat- sulak alanların değeri üzerine de bilgi veren yapıt, baş- alanının Güney Amerika’da olduğunu... Bu yapıtı oku- la da sürdürdüğümüz kavgaya karşı çıkanlarımız ta çocuklarımız, hepimizi bu çok değerli varlıklarla ar- yan hiçbir arkadaşımın bundan böyle unutmayacağın- Y da yok değil. Bu sürecin nereye evrileceğini bil- kadaş olmaya, doğayı paylaşan herkesi yakından ilgi- dan hiç kuşkum yok. mek zor. Ne ki sanat, insanları bu yolculukta da önce- lendiren kirliliğe karşı çıkmaya çağırıyor. Yalnızca bu sıraladıklarımı mı? Sizi daha ilk tümce- likle çocuklarla el ele vermeyi önemsiyor/yeğliyor. Ancak bunu yaparken öyle kocaman, uzak, erişilme- lerinde içine alan sımsıcak öyküleriyle Uzunbacak’ı ve Sulak Alan Mahallesi sakinlerinden Uzunbacak’ın si zor hedefler koymuyor önümüze; tersine, bir parçası arkadaşları pelikan, flamingo, büyük akbalıkçıl, kaşık- “Merhaba!” diye seslendiği bu yapıtta, işte o sanatçı- olduğumuz doğayla barışık bir yaşam sürme konusun- çı kuşu, karabatak, kılıçgaga, dövüşkenkuş, akça cılıbı- lardan üçü bir araya gelmiş. da gündelik yaşamımızdan küçük, kolayca yerine geti- tı da hiç unutmayacak, yazarlarımızın çağrısıyla onları Mavi’yle Ege’nin Uzunbacak ve arkadaşlarıyla el ele ya- rebileceğimiz öneriler sunuyor. görmeye, aralarında tanımadıklarınız varsa onlarla da şadıkları maceranın öyküsünü, yazar Defne Ongun Mü- Her büyük başarının küçük bir adımla çıkılan yolcu- tanışmaya gideceksiniz. n minoğlu, “Alaçatı Kuşları” adlı çevre platformunu da ha- yata geçiren Serap Yurdaer Erboy’la birlikte yazmışlar. luğun verimi olduğunu Uzunbacak ve arkadaşlarının Gülşan Alçın Özek; renkli, pırıl pırıl resimleriyle Sulak öyküsünü anlatırken sessizce anımsatıyor. Merhaba! Ben Uzunbacak / Defne Ongun Mümi- Ülkemizde irili ufaklı yaklaşık 100 sulak alan olduğu- noğlu-Serap Yurdaer Erboy / Çizer: Gülşan Alçın Alan Mahallesi’ni, sakinlerini ve onlar için büyük adımlar atan Mavi ve Ege’yi de unutulmaz kahramanlar kılmış. nu, buraları yaklaşık 500 farklı kuş türünün evleri bildi- Özek / Artemis Yayınları / 64 s. / 9+ / 2022. 48 1 Aralık 2022