16 Haziran 2024 Pazar English Abone Ol Giriş Yap

Son Araştırmalardan cusunun doping yaptığını gösteriyor. İnsanların kişisel hedefleri var ve bunlara her türlü maddeyle ulaşmak istiyorlar. Hatta bazıları on saat bisiklet sürebilmek için ilaç alıyor. Ancak bisiklet yarışı, maraton veya triatlon yarışları düzenleyenler hem pahalı olduğu için hem de organizasyonu zor olduğu için doping kontrolü tercih etmiyor. Yeni doping testi bu yüzden bu tür sporlar için ilginç olabilir. Yeni kan damlası testi halihazırdaki analizlerden hem daha kolay hem ucuz. Yeni sistemin nasıl işlediğini Alman doping analizcisi Mario Thevis şu şekilde anlatıyor: Bir iğneyle parmak ucundan alınan kan damlası bir kartın üzerine aktarıldıktan sonra kurumaya bırakılır. Bu örnek birlikte sunulan kaba aktarıldıktan sonra ise postayla doping kontrol laboratuvarına gönderilir. Bu şekilde örnek alma ve nakil ücretleri önemli ölçüde düşüyor. Gerçi bu testle tüm doping maddeleri tespit edilemiyor ama bu hobi sporu için önemli değil. Çünkü hobi sporcuları genelde anabolik steroidler, uyarıcılar veya kenevir türevli klasik ilaçlar kullanıyor. CBT 1465/17 Nisan 2015 7 Kitap/Dergi SONSUZ EVREN Kozmosun Yeni Hikâyesi Paul J. Steinhardt Neil Turok Çeviren: Murat Metehan Türkoğlu, Kırmızı Kedi Yayınevi, 2013, 299 sayfa. Modern evren kuramıyla ilgili olarak en çok sorulan soru şudur: Büyük Patlamadan önce ne vardı? Günümüzde fizikçiler bu soruya cevaplar aramaya başladılar. Evrenin kökeni, evrimi ve geleceğiyle ilgili çalışmalarıyla tüm dünyaya kendilerini kabul ettirmiş iki ünlü fizikçinin, Paul J. Steinhardt ve Neil Turok’un bu soruya bir cevapları var: Büyük Patlama hiçbir şeyin başlangıcı değil, sadece bir geçiş dönemi. Çarpışan çok boyutlu zarların sonucu olan Büyük Patlama, aslında sonsuz olan evrenimizin döngüsel bir biçimde şişmeye başladığı an. Katrilyonlarca yıl sonra evrenimiz tekrar büzüşecek ve daha sonra yine bir büyük patlamayla genişlemeye başlayacak. Steinhardt ve Turok’a göre bu döngüler sonsuza kadar devam etmekte; dolayısıyla bir başlangıç sorunu bulunmamakta. Şüphesiz bu henüz kanıtlanmamış bir kuram. Ancak bütün diğer kanıtlanmış kuramlarla ve gözlemlerle uyum içinde. Çarpışan zarlar kuramının köken aldığı kuramlar, sicim modelleri ve şüphesiz Einstein’ın kütleçekim kuramı. Bu kitapta iki parlak kuramcı, kozmosun en derin bilmecelerini aydınlatıyorlar. Harper, bileşimlerin yapı planlarından, domatesler için gerekli iklim karışımına kadar tüm bilgileri İnternette paylaşıyor. Ekip şu sıralar konteynırdaki enerji sarfiyatını düşürmek için çalışıyor. Bu sadece zaman meselesi. Sonuçta çok daha az enerjiyle çok daha verimli çalışan LED’ler gelişim aşamasında. Konteynır serasında hiçbir kimyasal, tarım/böcek/böcek ilacı kullanılmıyor. Caleb yeni yöntem için, açık havadaki tarımın yerine alacak bir gelişme değil, sadece tamamlayıcı bir üretim biçimi görüyor. Ancak bu iki üretim alanı çok iyi kombine edilebiliyor. Mesela fidan dikmek için. Hollanda’daki bazı firmalar fidanları bu teknolojiye göre dikerek, daha sonra bildik seralarda veya tarlalarda yetiştiriyor. Alpha Centauri sistemindeki ikinci gezegen İngiliz astronomlar Hubble uzay teleskopunun yardımıyla, Güneşimize en yakın çift yıldız sistemi Alpha Centauri’de yaşama elverişli olabilecek bir gezegen daha saptadı. İlk gezegen ile ilgili ip uçları 2012 yılında bulunmuştu. Cambridge Üniversitesi’nde BriceOliver ve ekibi, Hubble ile birinci gezegenin varlığını kanıtlamaya çalışırken ikinci gezegenle ilgili ipuçları buldu (New Scientist). Hubble verileri dünyamız büyüklüğünde bir gezegene işaret ediyor. Alpha Centauri sisteminde gezegen bulunabileceğini astronomlar aslında 19.yy’dan bu yana tahmin ediyordu. Ve 2012 yılında Avrupa Güney Gözlemevi’ndeki HARPS enstrümanındaki ESO teleskopuyla ilk keşiflerini yaptı. Astronomlar yaklaşık Dünyamız ile aynı kütleye sahip olan ve Alpha Centauri B’nin etrafında dönen bir gezegen (Alpha Centauri B) tespit etmişlerdi. Dünyamızın 4,3 milyar ışık yılı kadar uzaklığında yer alan Alp Geleceğin seraları kentlerde kurulacak Taş Devrinden Kapitalizme Uygarlıklar Cüneyt Akalın, Tarihçi Kitapevi Akalın, Marmara Üniversitesi Güzel sanatlar Fakültesi’nde verdiği Uygarlık Tarihi derslerinden yola çıkarak, ders notlarını derinleştirerek bu kitabı oluşturdu. Diyor ki: Uygarlık tarihi, adı üzerinde, insanoğlunun barbarlıktan uygarlığa geçişinin ve sonrasının tarihidir. .. uygarlık tarihi alnı zamanda büyük bir hesaplaşmadır, insanın özünün çok yönlü muhasebesidir..” Akalın, uygarlığın temel kavramları, uygarlığın doğuşu, Mezopotamya vb gibi bir dizinle kitabını geliştiriyor. Bölümlere okuma parçaları koyuyor... Ruslar, Roma, Hristiyanlık, İslam... 410 sayfa.. Yeni teknolojiler sayesinde şehrin göbeğinde, dar bir alanda hem de güneş ışığı olmadan sebze üretilebiliyor. Bilim insanları, durmadan artan kent nüfusuna taze sebze veren ileri teknoloji seralar üzerinde çalışıyor. Mesela Massachusetts Teknoloji Enstitüsü Media Lab’dan Caleb Harper bunlardan biri. Mimar ve mühendis olan Harper, daha kısa süre önce Boston’da salata, çilek ve domates topladı. Harper sebzeleri, hiçbir şeyin rastlantıya bırakılmadığı, konteynır büyüklüğünde bir sera odasına ekmişti. Bir bilgisayar ve bir dizi sensorun yardımıyla bitkilere, gerekli miktarda besleyici madde karışımı, su, karbondioksit ve sıcaklık sundu. Böyle bir ortamda bitki yetiştirmede ışık önemli rol oynuyor. Konvansiyonel yapay ışık kullanıldığında, çok fazla gereksiz enerji harcanıyor ve ışıkla ortaya çıkan gereksiz sıcak havayı da soğutmak masraflı. Bu yüzden özellikle de kırmızı ve mavi, enerji tasarrufla ışık diyotları kullanıldı. Bitkilere sadece kullanılabilir ışık sunan LED’ler onları pembemor bir renk denizine daldırıyor. Doğru ışıkla sebzeler sadece daha hızlı değil aynı zamanda daha sağlıklı büyüyor. Mesela yüksek mavi yoğunluğu, A ve C vitaminini arttırıyor. Ayrıca bitkinin bağışıklık sistemini güçlendirerek, böceklerden ve hastalıklarından korunmaları sağlanabiliyor. Bitki başına kullanılan yirmi farklı sensorun yardımıyla her bitkiye uygun bir habitat yaratılıyor. Örneğin bir bitkinin daha fazla oksijen veya karbondioksite ihtiyacı olduğu öğrenilebiliyor. Organ Nakli Koordinatörünün Anıları Süleyman Tilif “Bu kitapta, beyin ölümü olan sevdiğinin; annesinin babasının, eşinin, kardeşinin, çocuğunun organlarını bağışlanması için görüşme yapan koordinatörün duygularının yanında, en önemlisi ailenin iç dünyasındaki fırtınaları, yangınları, acıları, isyanları ile birlikte, adaletsizliklerin, güvensizliklerin, çaresizliklerin küçük bir resmini bulacaksınız..” www.etkiyayinevi.com ha Centauri sistemi, en az üç yıldızdan oluşuyor. Bir çift yıldız oluşturan Alpha Centauri A ve B, büyük bir mesafeden Proxima Centauri tarafından çevreleniyor. Alpha Centauri B kütle ve ışıma açısında Güneşimize benziyor. Hubble, Amerikan uzay ajansı NASA ve Avrupa uzay ajansı ESA’nın ortak bir projesi. Görülebilir, morötesi ve kızılötesi ışın için bir gözlemevi olan Hubble, dünyanın etrafını 575 kilometre yükseklikte, 96 dakikada bir çevreliyor. Hubble 24 Nisan 1990 yılında STS31 uzay mekiği projesiyle uzaya gönderilmişti. Ve NASA’nın “Great Observatory programı çerçevesinde planlanan dört uzay teleskopundan biriydi. Nilgün Özbaşaran Dede [email protected] Türkiye Akademik Dergiler Rehberi Nazmi Kozak Detay Yayıncılık 2014, 666 sayfa. Anadolu Üniversitesi öğretim üyelerinden Prof. Dr. Nazmi Kozak tarafından hazırlanan bu kitapta, ülkemizde halen yayınlanmakta olan 1679 bilimsel/akademik derginin bilgileri yer alıyor. Prof. Kozak bu çalışması ile Türkiye’de yayınlanan bütün bilimsel akademik dergilerin eksiksiz bir envanterini ortaya çıkarma ve böylece ülkemizdeki bilimsel gelişmeyi inceleme amacını taşıdığını belirtiyor. Kitapta yer alan bilgilere göre sözkonusu dergilerin %50.8’i (861 dergi) sosyal bilimler alanında yayınlanıyor. Sağlık bilimleri alanındakiler %25.4 (430 dergi), teknik bilimlerdekiler %7.9 (154 dergi), matematik ve fen alanlarında yayınlananlar ise %4.7 (79 dergi)’sini oluşturuyor. Kitapta bütün dergilerle ilgili gerekli bilgiler ve iletişim adresleri verilmektedir.