17 Haziran 2024 Pazartesi English Abone Ol Giriş Yap

Sendai depremi ve tsunamisinin jeolojisi ve nispeten düşük genlikle ulaşmalarına neden oldu. NOAA (National Oceanic and Atcivarında olarak depremin merkez üssüne en yakın sahil noktası olan Sendai’de kaydedildi. Tsunami dalgaları Pasifik’te yak mospheric Administration) global ölçekli laşık 7 saatlik bir yolculuktan sonra Hawaii’ye ulaştı. 12 saat numerik tsunami modeli bu deprem sonrageride bırakıldığında dalgalar Avustralya’nın bütün doğu kı sında da tıpkı 2006 Kuril Adaları tsunamiyısını ve ABD’nin bütün batı kıyısını taramıştı (Şekil 10). Özel si ve daha bir çok tsunamide olduğu gibi likle Endonezya’nın ve Papua Yeni Gine’nin yarattığı kırılmalar «tsunami huzmeleri» (Tsunami beam) oluş(refraksiyonlar) Avustralya’nın kuzey sahillerine dalgaların geç tuğunu gösteriyor. Bu huzmeler genellikle Tsunamiyi yaratan fayın doğrultusuna aşağı yukarı dik doğrultuda oluşuyorlar ve bu huzmeler boyunca dalga yükseklikleri çok yüksek olabiliyor. Olay ışığın bir prizma tarafından kırılmasına (refraksiyon) benziyor. Huzmeler binlerce kilometre boyunca güneydoğuya doğru uzanıyorlar ve okyanusun ortalarına doğru su derinliğinde büyük yatay ölçeklerdeki farklılaşmaların yarattığı refraksiyonlar nedeniyle etkilerini yitiriyorlar (Şekil 11). Hawaii bu tsuna Şekil 9. Sendai ana şokunun izoseist, yani eş sarsıntı haritası mide şanslıydı, bu huzmelerin hepsinin ku (http://www.bbc.co.uk/news/worldasiapacific12720219). zeyinde kaldığı için oraya ulaşan dalgaŞekil 8. Honşu’daki büyük depremi ve artçılarını meydana getirmiş olan fayların çok şematik kesitleri. Burada tüm fayların ana şoku oluşturmuş lar çok büyük olmadı. Buna rağmen sahildeki yapılarda bir olan fay gibi batıya eğimli oldukları farz edilmiştir. Ekserisinin kuşkusuz böyle olma ihtimalleri çok büyüktür, ama detaylı bilgiler arttıkça doğuya miktar tsunami hasarı oldu. ABD’nin Caeğimli bindirmelerin veya kuzeye veya güneye eğimli normal fayların ve lifornia ve Oregon eyâletlerinin sahilleya KDGB veya KBGD uzanan yanal atımlı fayların bulunması da kuvvetle ri boyunca yükseklikleri 2,4 metreye muhtemeldir. ulaşan tsunami dalgaları gözlendi, ölen ya da yaralanan olmasa da toplam hasarın 10 milyon ABD doları civarında olduğu söyleniyor. Tsunami dalgaları oluşumlarından yaklaşık 21 saat sonra Peru sahillerine ulaşıp Pueblo Nuevo de Colan ve Pisco şehirlerinde 300 evde hasara neden oldular. Yukarıda da dediğimiz gibi, Japonlar büyük olasılıkla en yakın zamanda deprem bölgesini denizaltılar, akustik sistemler ve sismik tekniklerle inceleyerek kırığın detaylı bir resmini ortaya çıkaracaklardır. Bu veriler ve dalga yüksekliği verileri matematiksel modelleme üzerine çalışanların modellerini dene Şekil 11. Sendai tsunamisinin dalga yüksekliği haritası (NOAA’dan) meleri için (özellikle Tsunaminin sahile Zones: University of Tokyo Press, IFREMER and CNRS, 105 ss. yakın nonlineer davranışı konusunda) SCHOLL, D. W. ve von HUENE, R., 2003, Crustal recyclineg eşsiz bir fırsat olacaktır. Şekil 10. NOAA modeline göre Sendai tsunamisinin zaman içindeki evrimi (http://fr.wikipedia.org/wiki/Séismede2011auJapon) DART: DeepOcean Assessment and reporting of Tsunamis (Tsunamilerin derin okyanusta değerlendirilmesi ve rapor edilmesi) Yazının baştarafı 1011. sayfadan DEĞ N LEN BASILI KAYNAKLAR FUJIOKA, K., TAIRA, A., KOBAYASHI, K., NAKAMURA, T., IIYAMA, T., CADET, J.P., LALLEMAND, S. ve GIRARD, D., 1987, 6000 Meters Deep: A Trip to the Japanese TrenchesPhotographic Records of the Nautile Dives in the Japanese Subduction at modern subduction zones applied to the past Issues of growth and preservation of continental basement crust, mantle geochemistry, and supercontinent reconstruction: HATCHER, R. D., Jr., CARLSON, M. P., McBRIDE, J. H. ve MARTINEZ CATALÁN, J. R., yayın hazırlayanlar, 4D Framework of Continental Crust, Memoir 200, Geological society of America, ss. 932. CBT 1252 / 15 18 Mart 2011 kalmasını sağlayacak bir savunma mekanizması olabilir. (Şekil 4) Diğer bir nokta da, genomik DNA’nın saflaştırılmasıyla ilgili. Büyüme ortamına işaretli arsenik ekledikten sonra, bakteri koloni örnekleriyle fenol:kloroform ekstraksiyonu gerçekleştirildi. Ekstraksiyon sırasında oluşan protein ve nükleikasit fazlarında arsenik tespit eden araştırmacılar, bu sonuca dayanarak, işaretli arsenik elementinin biyomoleküllerinin yapıtaşlarından biri haline geldiği sonucunu çıkarttı. Ancak suda çözünebilen arsenik molekülünün bu yöntemle ayrıştırılamayacağı ve bakteri hücresinde bulunan arseniğin ekstrakt içerisinde kalacağı açıktır. Yani bu veri, fazlar içerisinde tespit edilmiş olan arseniğin, biyomoleküllerin yapısında olduğunu kesin olarak kanıtlamıyor. En önemli eleştirilerden biri de, agaroz jel elektroforezi sonrası jelden geri kazanılmış olan genomik DNA’nın, ileri saf laştırma teknikleri ile safsızlıklardan temizlenmiş olup olmadığıyla ilgili olarak, makalede yeterli bir verinin yer almaması. Yeterince temizlenmemiş ise, molekülün çevresinde kalan arsenik molekülleri sebebi, DNA’nın yapısında arsenik elementi bulunduğuna dair yanıltıcı sonuçlar elde edilmesine yol açar. Her şeyden önemlisi, bu makaledeki çalışmaların hiçbirinde gerekli kontrol yöntemleri kullanılmamasıdır. Gerçekleştirilebilecek en basit kontrol deneylerinden biri, herhangi bir saflaştırılmış bakteri genomik DNA’sını arsenik solüsyonu ile karıştırmak ve jelden gerikazanım sonrası elde edilen X ışını spektroskopisi sonuçlarını karşılaştırmaktır. Bilim dünyasının üzerinde anlaştığı temel sorun, makalenin elde ettiği sonuçlara dayanarak yaptığı kesin çıkarımlarla ilgilidir. Bu makale, günümüz bilim dünyasında, her ne kadar prestijli bir bilimsel dergide yayımlanmış olursa olsun, yeter li kanıta sahip olmadan, elde edilen ön sonuçlara dayanarak kesin çıkarımlar yapmanın tehlikelerine güzel bir örnektir. Kaynaklar: 1. WolfeSimon F., Blum J.S., Kulp T.R., Gordon G.W., Hoeft S.E., PettRidge J., Stolz J.F., Webb S.M., Weber P.K. Davies P.C.W., Anber A.D., Oremland R. (2010) A bacterium that can grow by using arsenic instead of phosphorus. Sciencexpress, Doi:10.1126/science.1197258. 2. http://rrresearch.blogspot.com/2010/12/arsenicassociatedbacterianasas.html 3 . http://www.physorg.com/news/201012criticsnasaarsenicbacteria.html 4. http://www.astrobio.net/exclusive/3698/thrivingonarsenic 5. http://www.guardian.co.uk/science/blog/2010/dec/03/arsenicbacteriaalienlife 6. WolfeSimon F., Davies P.C.W., Anbar A.D. (2009) Did nature also choose arsenic? International Journal of Astrobiology, 8:6974.