22 Mayıs 2024 Çarşamba English Abone Ol Giriş Yap

Aylar
Günler
Sayfalar
Çarşamba 16 Mayıs 2018 Utelias Tecnologies tarafından 8 kişilik ekiple bir yılda kodlanarak tasarlanan ‘Elias’ dün İstanbul’da ders verdi. BİNLERCE YILLIK ‘TAŞ AT’ UNESCO’nun dünya mirası lis tesinde bulunan İtalya’nın Napoli kenti yakınlarındaki Pompeii’de binlerce yıllık taşlaşmış bir at bulundu. Roma İmparatorluğu’nun önemli yerleşim merkezlerinden Pompeii, Vezüv Yanardağı’nın patlaması sonucu harap olmuştu. Arkeologların 300 yıl önce keşfettiği antik Roma kentinde, geçen günlerde volkanik küllerin taşa çevirdiği bir at ortaya çıkarıldı. 2 bin yaşındaki taşlaşmış antik Roma atının cinsi yapılan incelemelerin ardından açıklanacak. l Euronews Ve dönüyorlarEDİTÖR:MÜNEVVEROSKAY/ELİFTOKBAY TASARIM:EMİNEBİLGET Öğretmen robot Finlandiya’da öğretmen olarak işe alınan, 23 dil bilen Elias adlı öğretmen robot ile Finlandiyalı yapay zekâ ve robotik firması Utelias Technologies CEO’su Johanna Hemminki, İstanbul’a geldi. Bahçeşehir Koleji’nde öğrencilerle buluşan Hemminki, “Robotların öğretmenlerin yerini alacağını düşünmüyorum. Çünkü robotlar yaratıcı değil” diye konuştu. Öğretmen robot Elias ise Bahçeşehir Koleji’nde derse girdi. Robot öğretmenin, öğrencilerin dil, okuma ve yazma gelişimlerine katkı sağlayacağını dile getiren Hemminki, Finlandiya’da 4 şe hirde pilot uygulamalarla ders başı yapan Elias’ın 2 yıl içinde daha da geliştirileceğini belirtti. Elias’ın öğretmenlere yardımcı olacağını aktaran Hemminki, “Öğretmenin yerini alması mümkün değil. Öğretmen sanatçıdır. Öğretmenler meslek hayatlarında desteğe ihtiyaç duyuyor. Elias, bu eksikliği giderecek” dedi. Elias, konuşmaların ardından okuldaki bir sınıfta derse girdi. Öğrencilerle İngilizce konuşan ve verilen komutları yerine getiren ‘Elias’, öğrencilerle birlikte müzik eşliğinde dans etti. l ZEHRA ÖZDİLEK / İSTANBUL Zeugma’YA ait 12 MOZAİK ABD’den iade edilecek ABD’de bulunan Zeugma Mozaikleri’ne ait parçalar imzalanan an FitzGerald imza koydu. 1960’lı yıllarda yapılan kaçak kazılarda yurtdışına çıkarılan laşma çerçevesinde Türkiye’ye ve 1965’te Bowling Green Dev getiriliyor. Mozaiklere ait 12 let Üniversitesi’nce 35 bin dolar parçanın Türkiye’ye iadesi karşılığında Peter Marks isimli ni öngören anlaşma Şikago sanat tacirinden satın alınan Ze Başkonsolosluğu’nda imzalandı. ugma Mozaikleri, o tarihten beri ABD’nin Bowling Green Eya üniversitedeki Wolfe Sanat Mer let Üniversitesi koleksiyonunda kezi girişinde üzeri cam panel yer alan Zeugma parçaları, Kül içinde döşenmiş vaziyette ser tür ve Turizm Bakanlığı ile üni gileniyordu. Bakanlık, eserlerin versite arasında imzalanan an iadesi için ilk girişimini Şubat laşma sonu 2012’de ya cunda 2018 pılan tespit yılı içerisinde lerin hemen Türkiye’ye ge ardından Dı tirilecek. şişleri Ba Euro kanlığı ka news’teki ha nalıyla yap bere göre Kül mıştı. Ge tür ve Turizm çen yıl Kül Bakanlığı ile tür ve Tu üniversite ara Gaziantep’teki ünlü Zeugma rizm Bakan sında söz ko Müzesi’ndeki Çingene Kızı mozaiğine lığı, yöneti nusu parçala ait 12 parça, evine dönüyor. mi değişen rın Türkiye’ye Gazetemiz yazarı Özgen Acar’ın üniversiteye resmen iadesi sık sık gündeme getirdiği ‘Zeugma’ Türkiye’nin ni öngören an böylece ‘öksüz’ kalmayacak. Chica laşmaya Tür go Başkon kiye adına New York Kültür ve solosluğu kanalıyla Zeugma Tanıtma Ofisi Direktörü Tülin Mozaikleri’nin iade edilmesi Sermin Özduran, Bowling Gre için yeni bir yazı yollamıştı. Ya en Eyalet Üniversitesi adına da zıda Türkiye topraklarına ait ol rektör Dr. Rodney Rogers, Sanat duğu net bir şekilde ifade edilen ve Bilim Fakültesi Dekanı Dr. mozaiklerin iade edilmesi için Raymond Craig ile üniversite bir toplantı yapılması istenmiş nin Başkan Yardımcısı Sean P. ti. l Cumhuriyet ALZHEIMER’A KARŞI ÖNEMLİ BİR ADIM Salyangoza ‘anı nakli’ ABD’li bilim insanları, salyangozlara “anı nakli” yükledi. Kaliforniya Üniversitesi araştırmacıları ribonükleik asit (RNA) adı verilen genetik bilgiyi bir salyangozdan diğerine aktararak anı naklini gerçekleştirmeyi başardı. Bilim dergisi ‘eNeuro’da yayımlanan ve hafızanın fiziksel temelleri konusunda yeni ipuçları sağlaması amaçlanan deneyi yürüten araştırmacılar, ‘Aplysia’ adı verilen bir deniz salyangozuna düşük dozda elektrik vererek tepkilerini araştırdı. Bu sonuçlara göre, sürekli elektrik verilen salyangozlar 50 saniye süren kasılmalar göstermek suretiyle bir savunma tepkisi oluştururken elektrik verilmeyenlerin kasılmalarının yalnızca bir saniye sürdüğü gözlemlendi. Araştırmayı kaleme alan ekipteki Kaliforniya Üniversitesi’nden Prof. David Glanzman, sonuçlar için “sanki hafıza naklettik” ifadesini kullandı. BBC Türkçe’deki habere göre Glanzman, salyangozların deney sırasında zarar görmediklerinin altını çizerek şöyle devam etti: “Bunlar deniz salyangozları ve alarm durumuna geçtiklerinde kendilerini avcılardan koruyacak bir pembe mürekkep salıyorlar. Bu deneyde yer alan salyangozlar da alarm durumuna geçerek mürekkep salgıladılar ama elektrik şoklarından fiziksel olarak zarar görmediler.” Bilim insanları araştırma sonuçlarının Alzheimer ve travma sonrası stres bozukluğu gibi hastalıkların tedavisi yönünde bir adım olduğu görüşünde. l Cumhuriyet l Araştırmacılar salyangozların 20 binine karşın insanların merkezi sinir sisteminde 100 milyar nöronu olduğunu hatırlatmakla birlikte iki canlının benzer moleküler ve hücresel oluşumları bulunduğunu ifade ediyor. NASA: EUROPA’DA OKYANUS VAR ABD Uzay ve Havacılık Dairesi (NASA), Jüpiter’in cüce uydusu Europa’da dev bir okyanus olduğunu açıkladı. Son 20 yıldır NASA’nın yürüttüğü Galileo araştırmasından toplanan verilere dayanarak açıklama yapan bilim insanları, Europa’daki tuzlu su okyanusunun yüzeydeki 25 kilometre kalındığındaki buz tabakasının altında olduğunu söyledi. Bilim insanları Europa’nın okyanusunun dünyadaki yeraltı sularına benzediğini açıkladı. Bilim insanları Europa’nın yüzeyine gönderilecek bir uzay aracıyla, buzul tabakasının kazılması sonucunda bu damarlara ulaşabileceklerini söylüyor. Böylece Europa’daki suyun özellikleri araştırılabilecek. NASA görevlileri, 2020’nin ortalarında Europa’ya dev bir matkap gönderebilmek için çalışmaya başladı. l Cumhuriyet Okyanusun derinliğinin 60 ila 150 kilometre olduğu düşünülüyor. On iki balık direniyor Dünya üzerinde sade ce Beyşehir Gölü’nde yaşıyordu, göğce balığının nesli tükendi. MEHMET KIZMAZ Konya Beyşehir Gölü ve gölün su toplama havzası, Dünya Doğayı Koruma Birliği (IUCN) Kırmızı Liste ölçütlerine göre koruma önceliğine sahip12 türün yuvası. Listeye göre, bu türlerin 7’si tehlikede, 2’si hassas, 2’si tehlike altına girmeye yakın ve 1’i için yeterli veri yok. Göldeki doğal yaşam koşullarını kaybetmiş olan bu nadir balık türleri, dere yataklarına ve pınarlara sıkışmış durumda. Balık türleri özellikle göle sonradan aşılanan yabancı türler nedeniyle azalıyor. Balıkların aşamadığı setler, barajlar, deşarj ve sulama kanalları, elektroşokla avlanma, fabri ka ve kanalizasyon atıkları diğer tehditler olarak gözleniyor. Doğa Derneği, nesli tehlike altındaki balıkların yaşayabilmesi için Küresel Çevre Fonu Küçük Destek Programı (GEF) desteğiyle 2016 yılından beri çalışıyor. Derneğin Genel Koordinatörü Dicle Tuba Kılıç, “Beyşehir balık çeşitliliği bakımından benzersizliği ile dünya çapında çok önemli bir yere sahip. Nesli tehlike altındaki Beyşehir sirazı, kızılkanat, yağ balığı ve kaya balığı bunlardan bazıları. Hâlâ umut var. Beyşehir Gölü Havzası’nın nadir balıkları için Türkiye’de ilk defa birden fazla türü kapsayan bir koruma planı hazırladık” dedi. l KONYA C MY B