18 Mayıs 2024 Cumartesi English Abone Ol Giriş Yap

Aylar
Günler
Sayfalar
8 16 MART 2019 CUMARTESİ TASARIM: İLKNUR FİLİZ Herkese Bilim Teknoloji Dergisi’nin katkılarıyla hazırlanmıştır. bilim ve teknoloji Suçlu bulundu: GenlerUykusuzluğa da, depresyona da aynı genlerin neden olduğu ortaya çıktı Bilim ‘hayalet kokular’ın gizemini çözmeye çalışıyor Olmayan kokular alıyorsanız Zaman zaman gerçekte var olmayan kokular duyuyorsanız, yalnız değilsiniz. Peki, bunun nedeni ne olabilir? Yanık lastik, ya da bozuk süt kokusunu andıran bir koku aldığınızı sanıp gerçekte ortalıkta hiç öyle bir şey olmadığını fark ettiğiniz oldu mu? Olduysa, bu türde bir deneyimi yaşayan tek kişi olmadığınızı söyleyebiliriz. ABD’de yapılan yeni bir araştırmaya göre, 40’ın üzerindeki her 15 Amerikalı’dan biri bilimin henüz gizemini çözemedikleri “hayalet” kokular alıyor. Araştırmaya yürüten ABD Ulusal Sağlık Enstitüsü’ne bağlı Ulusal Sağırlık ve Başka İletişim Bozuklukları Enstitüsü (NIDCD) salgın hastalıklar bilimi uzmanlarından Kathleen Bainbridge, hayalet koku algısının bugüne dek kliniklerde gözlenen bir durum olduğuna, ancak bilim insanlarının bu deneyimin ne denli yaygın yaşandığı konusunda henüz kesin bir bilgiye sahip olmadıklarını belirtiyor. Her 15 Amerikalıdan biri Bainbridge ve ekibi 20112014 yılları arasında yapılan bir araştırmanın sonuçlarını veri olarak aldılar. Bu araştırmada koku algısı ile ilgili tek bir soruya yer verilmekteydi: “Kimi zaman durup dururken hoşa gitmeyen kötü bir koku, ya da bir yanık kokusu aldığınız olur mu?” Yaşları 40 ve üzerinde olan 7 bin 300 kişinin katıldığı bu çalışmadan elde edilen sonuçlardan yola çıkan araştırmacılar, ABD’de bu yaş grubuna giren yetişkinlerin yüzde 6.5 kadarının hayalet kokular aldıkları yönünde bir kestirimde bulundular. Yanıltıcı burunlara sahip olan bu kişilerin yaklaşık üçte ikisini kadınlar oluşturmaktaydı ve bu özellik, sağlıklı olduklarını belirtenlere kıyasla, sağlık durumlarını orta ile kötü arasında değerlendirenler kişilerde çok daha yaygındı. Hayalet kokuların daha sıklıkla algılanmasında etkili olan başka unsurlar arasında sürekli ağız kuruluğu ve geçmişte yaşanan ciddi bir kafa yaralanması yer almaktaydı. Bainbridge ve arkadaşlarını şaşırtan durum, katılımcılarda hayalet kokuları algılama oranlarının 60 yaşın üzerinde giderek azalmasıydı. Daha genç katılımcılarda bu oran yüzde 6.5 iken, daha yaşlılarda yüzde 5.4 idi. İsveç’teki araştırma Araştırmacılar elde edilen bu verileri geçtiğimiz yıl İsveç’te yaşları 60 ile 90 arasında değişen yetişkinler üzerinde yapılan ve bunların yalnızca yüzde 4.9’unun hayalet kokular aldıklarına tanık olunan benzer bir çalışmanın verileriyle karşılaştırdılar. İsveç’teki araştırma da bu özelliğin kadınlarda çok daha yaygın olduğuna işaret etmekteydi. Bilim insanları yanıltıcı burunların kökeninde ne yattığı konusuna henüz kesin bir açıklama getiremiyor. Bainbridge, bu durumun burun boşluğundaki koku alma hücrelerinin aşırı düzeyde etkin olmalarından ya da beynin koku alma sinyallerini işlemden geçiren bölümünün işlevini gereği gibi yerine getirememesinden kaynaklanabileceğini belirtiyor. Uzmana danışan az Hayalet kokular alan kişilerin yalnızca yüzde 11’i bu durumu bir uzmana danıştığını dile getiriyor. Bu da, koku alma duyusunun gerçekte son derece önemli olmasına karşın çoğu zaman göz ardı edildiğinin bir kanıtı. Kokunun iştah, besin seçimi ve yangın, gaz kaçağı ve bozuk yiyecek gibi tehlike sinyallerinin kokusunu alma yetisini ciddi biçimde etkileyebileceğine dikkat çekiliyor. Phantom Smells Affect More Noses Than You Think Live Science/ Dünyanın üçte biri, uykusuzluktan şikâyetçi. İnsan genomları üzerinde yapılan son araştırmalar, bu has talığın depresyon, kalp hastalığı ve diğer fizyolojik bozukluklarla ilişkili olabileceğini ortaya koyuyor. Çağımızın en önemli ve firması 23andMeı’den alınan semptomlarıyla ilişkili 236 yaygın hastalıklarından verilerle yürütüldü. Her iki gen içeren 57 kromozomal lobiri de “insomnia” adıy veri tabanından alınan veri kasyon buldular. la da bilinen uykusuzluk lere göre, uykusuzluk preva MEIS1 de onlardan biriydi hastalığı. Dünya nüfusunun lansı (tekrarlama sıklığı), ge ve yine uykusuzluk ve dep üçte biri, uykusuzlukla ilgi nel nüfus için yapılan tah resyonla ilgili genlerin, koro li semptomlardan şikâyetçi. minler doğrultusunda yüzde ner arter hastalığı ve bildiri Uykusuzluğun nedenle 30 civarındaydı. len kötü yaşam kalitesi ara ri arasında genelde kişinin yaşadığı stres ya da düzenli uyku alışkanlığı olmayışı gösteriliyor. Ancak insan genomları üzerinde yapılan son araştırmalar, bu hastalığın depresyon, kalp hastalığı ve diğer fizyolojik bozukluklarla yakından ilişkili olabileceğini ortaya koyuyor. Nature Genetics’te yayımlanan yeni bir makalede, Amsterdam’daki Vrije Üniversitesi’nden genetikçi Danielle Posthuma ve ekibi, DNA dizileriyle belirli davranışlar veya klinik semptomlar arasındaki bağlantıları arayan genom bazında bir çalışma (GWAS) yürüttüler. Ekip 1 milyondan fazla insanın genomunu analiz etti ve yazarların belirttiği üzere bu, bugüne kadarki en büyük GWAS çalışması. Çalışma, İngiltere’de büyük bir genetik araştırma merkezi olan UK Biobank ve özel genetik 956 gen bulundu Bilim insanları, bazı uykusuzluk risklerini öngören 956 gen ortaya çıkardı. Birçoğu daha önce depresyon, nevrotiklik, diyabet ve kardiyovasküler hastalıklarla ilişkilendirilmişti, ancak uyku kalitesi ve sabah ya da gece insanı olmak gibi, diğer uyku özellikleriyle de zayıf bir şekilde bağlantılılardı. Ekip ayrıca, uykusuzluk ve daha önce huzursuz bacak sendromuna bağlı bir gen olan MEIS1 arasında da bir bağlantı buldu. Nature Genetics’te yayımlanan başka bir çalışmada ise farklı bir ekip, uykusuzluk konusunda GWAS çalışması yürüttü. Boston’daki Massachusetts Genel Hastanesi’nden genetikçi Richa Saxena’ının liderliğindeki araştırmacılar 453.379 genomu inceledi. Uykusuzluk sında bir bağlantısı olduğu ortaya çıktı. Ekibin analizi, uykusuzluğun bazı insanlarda depresyon ve kalp hastalığı semptomlarına da neden olabileceğini gösteriyor. Saxena, “Uykusuzluk yaşam kalitesi, depresyon ve kalp hastalıkları üzerindeki etkisi nedeniyle ciddiye alınması gereken önemli bir bozukluktur” diyor. İlk çalışmadan Danielle Posthuma ise “İlaç üreticileri, bu genlerin bazılarının aktivitesini engelleyen molekülleri araştırabilir. Alternatif olarak antidepresanlar veya bilişsel davranışçı terapi gibi depresyon tedavileri de uykusuzluk semptomlarını hafifletmeye yardımcı olabilir.” diyor. Derleyen: Batuhan Sarıcan https://www.sciencemag.org/ news/2019/02/insomniatieddepressioncardiovasculardisease?utm campaign=newsdaily20190225&et rid=391118738&etcid=2686057 MICROSOFT’UN SATIN ALDIĞI EN PAHALI 10 FİRMA 1) LinkedIn (2016, 26.2 milyar $) 2) Skype (2011, 8.5 milyar $) 3) GitHub (2018, 7.5 milyar $) 4) Nokia (2013, 7.2 milyar $) 5) aQuantive (2007, 6.3 milyar $) 6) Mojang (2014, 2.5 milyar $) 7) Visio (2000, 1.3 milyar $) 8) Navision (2002, 1.3 milyar $) 9) Yammer (2012, 1.2 milyar $) 10) Fast Search & Transfer (2008, 1.2 $) Kaynak: Wikipedia, 2019 Tahılların protein içeriği de azalıyor Atmosferde artan karbondioksit miktarı tahıldaki besin değerlerini de değiştiriyor Atmosferde artan karbondiok nı. Aynı miktardaki bitkiler prosit değerleri sadece dünyamı tein içeriklerinin önemli kısmı zı daha fazla ısıtmakla kalmayıp, nı kaybediyorlar. Hesaplara götahıldaki besin değerlerini de de re yüzyılın ortalarına dek pirinç ğiştiriyor. Son bir araştırmaya gö protein içeriğinin yüzde 7.6’sını, re örneğin pirinç, protein içeri buğday yüzde 8’ini, patates yüzğinin yüzde yedisini kaybedebi de 6.4’ünü, hatta arpa ise yüz lecek. Bu da ciddi bir bes de 14’ten fazlasını kaybedecek. Protein eksikli lenme sorununu da ği özellikle de prote beraberinde getirecek. Harvard inin daha çok bitkilerden alındı Üniversitesi’nden Samuel Myers, ğı yoksul ülkelerde kendini göste 2050 yılına dek recek. 159 milyon kişinin daha protein eksikliği Mesela Afrika’da Sahra çekeceğini tahmin ediyor. Günümüzde insanların Çölü’nün güneyindeki bölge ve pirincin stan yüzde 82’si protein ihtiyaçlarını dart menüye dahil olduğu Güney bitkilerle gideriyorlar. Amerikan Küresel Değişim Asya ülkeleri en fazla etkilenecek olanlar. Sadece Hindistan’da faz Araştırma Programı’na (USGCRP, ladan 53 milyon kişi protein ek U.S. Global Change Research sikliği tehdidiyle karşı karşıya. Program) göre artan karbondiok Fakat karbondioksit artışı diğer sit artışı bitkilerdeki biyokimya besleyici maddeler üzerinde de sal dengeleri değişiyor, dolayısıy etkili oluyor. Uzmanların önerisi la besleyici madde içerikleri de şu: Dünya genelindeki karbondi değişiyor. oksit emisyonlarının ivedilikle dü Bilim insanları gerçi mekaniz şürülmesi gerekiyor. Diğer bir se manın tam olarak ne şekilde iş çenek de bitkileri besleyici madlediğini bilemiyorlar ama yüksek delerle zenginleştirmek ya da karbondioksitin etkisinde kalan karbondioksite bu kadar duyarlı tarlalardan alınan sonuçlar ay olmayan bitkiler yetiştirmek. T.C. TEKMAN ASLİYE HUKUK MAHKEMESİ’NDEN SAYI: 2018/91 ESAS Davacı KARAYOLLARI GENEL MÜDÜRLÜĞÜ tarafından mahkememize açılan Kamulaştırma (Bedel Tespiti Ve Tescil) davası nedeniyle; Mahkememizin 2018/91 esas sayılı dosyasında; a) Davaya konu taşınmazlar,Dava konusu, Erzurum İli Tekman İlçesi Mescitli Mahallesi 102 ada 22 parsel sayılı taşınmazın ifrazı sonucu oluşan 102 ada 60 parsel kayıtlı taşınmazın 2942 sayılı Kanunun 10. Maddesi uyarınca Kamulaştırma bedelinin TESPİTİ ve bu bedelin peşin ödenmesi karşılığında Karayolları Genel Müdürlüğü adına yol olarak TERKİNİNE karar verilmesi dava ve talep edilmekle; b) Taşınmazlar malikleri, 1 AHMET SAİT NARİN 2 AYHAN NARİN 3 BAHAR YUNUSGİL 4 BERİVAN NARİN 5 BEYHAN NARİN 6 CİHAN NARİN 7 EMİNE NARİN 8 EMRAH NARİN 9 ERDAL NARİN 10 GÜLPAŞA NARİN 11 GÜNER ÇELİK 12 HANIM DAYI 13 HULKİ NARİN14 İBRAHİM NARİN 15 MÜJDE IŞIK 16 NİZAMETTİN NARİN 17 NURULLAH NARİN 18 ÖMER SAİT NARİN 19 TAHİR NARİN 20 YAĞMUR AKIN 21 YILDIZ GÜNEŞ c) Kamulaştırmayı yapan Erzurum Karayolları Genel Müdürlüğü, d) 30 günlük süre içerisinde ilan tarihinden itibaren kamulaştırma işlemine idari yargıda iptal veya adli yargıda maddi hatalara karşı düzeltim davası açabileceğiniz, e) Açacağınız davalarda husumeti Erzurum Karayolları Genel Müdürlüğü’ne yöneltilebileceğiniz, f)30 günlük süre içerisinde, kamulaştırma işlemine karşı idari yargıda iptal davası açabileceğiniz, dava açtığınızı ve yürütmenin durdurulması kararı aldığınızı belgelendirmediğiniz taktirde, kamulaştırma işleminin kesinleşeceği ve mahkemece tespit edilen kurum üzerinden taşınmazmalın kamulaştırma yapan idare adına tescil edileceği, g) Mahkemece tespit edilen kamulaştırma bedelinin hak sahipleri yukarıda yazılı kişiler adına bankaya yatırılacağı hususu İLANEN İHTAR olunur. Resmi ilanlar: www.ilan.gov.tr’de (Basın: 963746) T.C. TEKMAN ASLİYE HUKUK MAHKEMESİ’NDEN SAYI:2018/98 ESAS Davacı KARAYOLLARI GENEL MÜDÜRLÜĞÜ tarafından mahkememize açılan Kamulaştırma (Bedel Tespiti Ve Tescil) davası nedeniyle; Mahkememizin 2018/98 esas sayılı dosyasında; a) Davaya konu taşınmazlar, Dava konusu, Erzurum İli Tekman İlçesi Mescitli Mahallesi 103 ada 1 parsel sayılı taşınmazın ifrazı sonucu oluşan 103 ada 45 parsel kayıtlı taşınmazın 2942 sayılı Kanunun 10. Maddesi uyarınca Kamulaştırma bedelinin TESPİTİ ve bu bedelin peşin ödenmesi karşılığında Karayolları Genel Müdürlüğü adına yol olarak TERKİNİNE karar verilmesi dava ve talep edilmekle; b) Taşınmazlar malikleri, AHMET KARAYILDIRIM c) Kamulaştırmayı yapan Erzurum Karayolları Genel Müdürlüğü, d) 30 günlük süre içerisinde ilan tarihinden itibaren kamulaştırma işlemine idari yargıda iptal veya adli yargıda maddi hatalara karşı düzeltim davası açabileceğiniz, e) Açacağınız davalarda husumeti Erzurum Karayolları Genel Müdürlüğü’ne yöneltilebileceğiniz, f) 30 günlük süre içerisinde, kamulaştırma işlemine karşı idari yargıda iptal davası açabileceğiniz, dava açtığınızı ve yürütmenin durdurulması kararı aldığınızı belgelendirmediğiniz taktirde, kamulaştırma işleminin kesinleşeceği ve mahkemece tespit edilen kurum üzerinden taşınmazmalın kamulaştırma yapan idare adına tescil edileceği, g) Mahkemece tespit edilen kamulaştırma bedelinin hak sahipleri yukarıda yazılı kişiler adına bankaya yatırılacağı hususu İLANEN İHTAR olunur. Resmi ilanlar: www.ilan.gov.tr’de (Basın: 963760) T.C. TEKMAN ASLİYE HUKUK MAHKEMESİ’NDEN SAYI: 2018/94 ESAS Davacı KARAYOLLARI GENEL MÜDÜRLÜĞÜ tarafından mahkememize açılan Kamulaştırma (Bedel Tespiti Ve Tescil) davası nedeniyle; Mahkememizin 2018/94 esas sayılı dosyasında; a) Davaya konu taşınmazlar, Dava konusu, Erzurum İli Tekman İlçesi Mescitli Mahallesi 103 ada 39 parsel sayılı taşınmazın ifrazı sonucu oluşan 103 ada 50 parsel kayıtlı taşınmazın 2942 sayılı Kanunun 10. Maddesi uyarınca Kamulaştırma bedelinin TESPİTİ ve bu bedelin peşin ödenmesi karşılığında Karayolları Genel Müdürlüğü adına yol olarak TERKİNİNE karar verilmesi dava ve talep edilmekle; b) Taşınmazlar malikleri, 1 HAMİT KARAYILDIRIM 2 MUSTAFA KARAYILDIRIM 3 SAİT KARAYILDIRIM c) Kamulaştırmayı yapan Erzurum Karayolları Genel Müdürlüğü, d) 30 günlük süre içerisinde ilan tarihinden itibaren kamulaştırma işlemine idari yargıda iptal veya adli yargıda maddi hatalara karşı düzeltim davası açabileceğiniz, e)Açacağınız davalarda husumeti Erzurum Karayolları Genel Müdürlüğü’ne yöneltilebileceğiniz, f)30 günlük süre içerisinde, kamulaştırma işlemine karşı idari yargıda iptal davası açabileceğiniz, dava açtığınızı ve yürütmenin durdurulması kararı aldığınızı belgelendirmediğiniz taktirde, kamulaştırma işleminin kesinleşeceği ve mahkemece tespit edilen kurum üzerinden taşınmazmalın kamulaştırma yapan idare adına tescil edileceği, g) Mahkemece tespit edilen kamulaştırma bedelinin hak sahipleri yukarıda yazılı kişiler adına bankaya yatırılacağı hususu İLANEN İHTAR olunur. Resmi ilanlar: www.ilan.gov.tr’de (Basın: 963752) T.C. TEKMAN ASLİYE HUKUK MAHKEMESİ’NDEN SAYI:2016/210 ESAS 08/03/2019 Mahkememizce UYAP sisteminde mevcut adresinize dava dilekçesine ilişkin tebligat çıkarılmış olup, adresinizde bulunmadığınız veya ayrıldığınız gerekçesiyle tebligat bilaikmal iade edilmiştir. Adres araştırmasından da bir netice alınamadığından dava dilekçesi, Kamulaştırma Kanunu madde 10. Uyarınca açıklama ve duruşma gününü bildirir tebligatın mevcut gazetelerden birinde ilanen tebliğine karar verilmiştir. Duruşma Yeri ve Günü: Erzurum/Tekman Adliyesi 16/04/2019 günü saat: 11:30Davalı Bayram ALICI; Erzurum İli Tekman İlçesi Işıklar Mahallesi 248 nolu parselin ifrazı ile oluşan 464 nolu parsel ile ilgili ve malikleri Cüneyt CANBAŞ, Ahmet ALİCİ, Bayram ALİCİ, Aygül BAKIŞ, Aysun GÜÇLÜ, Sevda YILDIRIM, Ayşe GÖREN, Ümit TEKER, Çiğdem KAPLAN, Filiz YILMAZ, Hülya BAYRAM, Semra ERDAL hakkında mahkememizin 2016/210 esas sayılı dosyasına kamulaştırma (Bedel Tespiti ve Tescil) davası açıldığı, iş bu dava konusunun dava dilekçesi niteliğinde tebliğinden itibaren 2942 Sayılı Kamulaştırma Kanununun 10. Maddesi gereğince 10 gün içerisinde cevap dilekçenizi sunmanız, belirlenen gün ve saatte tahkikat duruşmasına katılmanız, HMK 139. maddesi uyarınca, sulh için gerekli hazırlığı yapmanız, tahkikat duruşmasına gelmediğiniz taktirde yokluğunuzda yapılan işlemlere itiraz edemeyeceğiniz ve karşı tarafın sizin muvafakatiniz olmadan iddia ve savunmasını genişletebileceği yahut değiştirebileceği (dava dilekçesi, Kamulaştırma Kanunu madde 10. Uyarınca açıklama ve tahkikat duruşma gününü bildirir tebligat yerine geçerli olmak üzere) ilanen tebliğ olunur. Resmi ilanlar: www.ilan.gov.tr’de (Basın: 963713) C MY B