26 Haziran 2024 Çarşamba Türkçe Subscribe Login

Catalog

SON ARAŞTIRMALAR En eski peynir kalıntısı neşin manyetik alanı göreceli olarak iyi incelendi. Mesela zaman zaman yüzeyde görülen lekelerin, manyetik alanda meydana gelen bozukluklar nedeniyle ortaya çıktığı biliniyor. Bu lekeler çevrelerinden daha soğuktur ve daha koyu görünürler. Aynı şeyin diğer yıldızlar için geçerli olabileceği tahmin ediliyordu ama bugüne kadar ölçümlerle kanıtlanamamıştı. Astrofizikçiler Thorsten Carroll ve Klaus G.Strassmeier ve ekibi, yeni bir tomografik analiz yazılım programından (iMap) yararlanmış. Bu program dönmekte olan bir yıldızın çok sayıda anlık görüntüsünü birleştirmeye yarıyor. Bu şekilde çok kaliteli bir genel görüntü eldi edilmekte. Bu sayede ışığın anlık görüntüleriyle yıldızın yüzeyindeki sıcaklık ve manyetik alan dağılımını “canlandırabilmiş”. Bu karmaşık sürecin matematiksel olarak gerçekleşebilmesi için simülasyonlarımızın hesaplama hızını bin misli hızlandıran yapay bir sinirsel ağı çalıştırıyoruz diyor Carrol: Bu şekilde en uzaktaki yıldızlar için bile manyetik bir yüzey haritası oluşturabiliyoruz. Bu yöntemin yardımıyla, birkaç milyon yıllık genç bir yıldızın (V410 Tauri) ışığı analiz edildi. V410 Tauri’nin etrafı bir yıldız tozuyla çevrili ve burada ileride gezegenler oluşabilir. Bu tür yıldızların manyetik alanları göreceli olarak kuvvetlidir ve çoğunlukla büyük ve soğuk lekelere sahiptir. Söz konusu yıldız, Mauna Kea’daki KanadaFransızHawaii spektropolarimetre aygıtının 3.6m’lik aynasıyla incelenmiş. feksiyonu başarıyla tedavi edilebilmekte. Enfeksiyonların %16’sında kalıcı hasarlar meydana gelirken hastalıkların %5’i de ölümle sonuçlanıyor. Sonuçlar küçük çocukları sigara dumanından korumanın ne kadar önemli olduğunu gösteriyor, diyor Nottingham Üniversitesi’nden Rachael Murray ve arkadaşları. Bilim insanları pasif içicilik ve meningokok enfeksiyonu arasındaki bağlantıyı inceleyen on sekiz araştırmayı değerlendirmiş. Hastalık riski, çocukların sigara içilen bir evde büyümesine bağlı olarak ikiye katlanıyor. Beşinci yaşa kadar enfeksiyon riski 2.5 misli fazla. Eğer anne, hamileyken sigara içtiyse riski üç katına çıkıyor. Pasif içiciliğin menenjit riskini ne şekilde yükselttiği kesin olarak açıklanamadı henüz diyor, Harunor Rashid ve Robert Booy (Sydney Üniversitesi). Ama bilindiği kadarıyla aktif ve pasif sigara içiciliği genel olarak enfeksiyon riskini yükseltmektedir. Çünkü solunan duman bağışıklık sistemini zayıflatıyor. Ayrıca meningokoklar, sigara içen kişinin boğaz mukozasında hastalık belirtisi göstermeden çoğalabiliyorlar. Sigara içenler bu şekilde taşıyıcı haline geliyor ve mikrobu temas ettikleri çocuklara bulaştırıyorlar. Bu enfeksiyon riski ise sadece evin dışında sigara içilmesi halinde bile yükseliyor. Araştırmacılar bu yüzden anne babaların çocuklarının iyiliği için sigarayı bırakmalarını öneriyorlar. Polonya’da 7500 yıl önce peynir üretildi. Peynirin varlığı çanak çömlek kalıntılarının da yardımıyla kanıtlandı. Kevgire benzer bir düzine kap içindeki yağ asitlerinin kimyasal analizleri sonucunda en eski peynirin Polonya’da üretildiği anlaşıldı (Nature). Daha önceleri Anadolu’da bulunan çömlekler içinde çok daha eski süt kalıntıları saptandıysa da peynirin üretilip üretilmediği kesin olarak kanıtlanamamıştı. Bu araştırmadan önce Kuzey Avrupa’da davarın sütü için yetiştirilip yetiştirilmediği de bilinmiyordu diyor Melanie Salque (Bristol Üniversitesi). Ayrıca insanların tarihöncesi devirlerde düşük laktoz içerikli süt ürünlerini tükettikleri de kanıtlanmış oldu. O tarihlerdeki insanların laktozu sindiremediklerini biliyoruz. Peynir üretimi, laktozdan rahatsız olmadan sütün besleyici maddelerinden yararlanmanın en iyi yolu diyor Princeton Üniversitesi’nden Peter Bogucki de. Bilim insanları Polonya’nın kuzeyindeki Kuyavian’daki arkeolojik kazılarda ortaya çıkarılan elli kadar çanak çömlek parçasını incelemişler. de yok etmiş (Proceedings). Halihazırdaki teoriye göre, tebeşir devrinin sonunda Meksika’nın Yucatan Yarımadası’na çarpan dev asteroit, atmosfere o kadar çok toz yaymış ki dünya yıllarca güneş ışığı alamamış. Bunun sonucunda ise toplu ölümler meydana gelmiş. Bugüne kadar bu olaydan en çok da dinozorların etkilendiği sanılıyordu, diyor Yale Üniversitesi’nden Nicholas Longrich. Çeşitli yılan grupları, gekkolar ve kum kertenkeleleri (skink) tebeşir devrinde gelişmiş ve çeşitli türlere ayrılmışlardı. Kuzey Amerika’daki fosilleri inceleyen paleontolog Longrich tüm bu hayvanların önemli ölçüde etkilendiklerini saptamış. Sürüngen türlerinin yüzde seksen üçü bir anda yok olmuş. Sadece küçük ama çok yaygın olan sürüngenlerin hayatta kalma şansı olmuş. CBT 1345/ 6 28 Aralık 2012 Diğer yıldızlardaki koyu lekelerin de gerçekten güneş lekeleri olduğu anlaşıldı. Bunlar da Güneşimizde olduğu gibi manyetik alandaki düzensizliklere bağlı olarak ortaya çıkıyor. Almanya’daki Leibniz Astrofizik Enstitüsü bilim insanları, ilk kez bir yıldız lekesindeki manyetik alanı inceleyerek bu sonuca ulaştı. Manyetik alanın kuvveti, yüzeyin diğer kısımlarına göre elli ila yüz misli büyük. Böylece yıldız lekelerinin de Güneş lekeleri gibi manyetik alan yoğunluğunun yüksek olduğu yerler olduğunu kanıtlandı. Manyetik alanlar yıldızların ışıma karakteristiğini etkiliyor: bunlar merkezden yayılan elektromanyetik dalgaların titreşim yönünü değiştiriyorlar. Bu polarizasyon ise yıldızın ışık tayfını biçimlendiriyor. Bu karakteristik spektral parmak izine göre astrofizikçiler, yıldızların manyetik alanlarının kuvveti ve özelikleri hakkında bilgi edinebiliyor. Merkezi yıldızımız olan Gü Diğer güneşlerdeki lekelerin varlığı da kanıtlandı Sigara içilen evlerde büyüyen çocukların meningokoklara bağlı menenjite yakalanma riskleri daha yüksek. İngiliz tıp araştırmacıları bunu şimdi çok sayıda araştırmaya ait verilerin analizi sayesinde kanıtladılar. Buna göre sigara içilen evde büyüyen küçük bir çocuğun bakteriyel menenjitten hastalanma riski üç misli fazla (BMC Public Health). En büyük enfeksiyon tehlikesiyse hamile kadınların sigara içmesiyle doğuyor. Vaktinde teşhis edilen meningokok en Pasif içicilik menenjit riskini yükseltiyor Amerika’da gerçekleştirilen son bir araştırmaya göre yaklaşık olarak 65 milyon yıl önce meydana gelen asteroit çarpışması sanılandan çok daha fazla zarar vermiş. Bu çarpışma sadece dinozorları değil, Kuzey Amerika’daki birçok kertenkele ve yılan türünü 65 milyon yıl önce sadece dinozorlar yok olmamış Son bir rapora göre dünya genelindeki en büyük sağlık riski yüksek tansiyon. Bunu sigara içimi ve alkol izliyor. Hatta bu üç faktör çocukluk yaşta açlık riskini bile geçmiş durumda, deniyor “Global Burden of Disease Study 2010” raporunda. İstatistiklere göre 2010 yılında dünya genelinde dokuz milyonu aşkın kişi yüksek tansiyon nedeniyle yaşamını yitirmiş. Bu biçimdeki ilk raporun açıklanmasından on yıl sonra yeni kapsamlı araştırma kısa bir süre önce (13.12.12) Londra’da açıklandı ve The Lancet tıp dergisinde de yayımlandı. Araştırmaya başta Dünya Sağlık Organizasyonu (WHO) olmak üzere elli ülkeden 489 bilim insanı katıldı. Gerçi tehlikeler bölgelere göre farklılık gösteriyor ama genelde yetişkinlerde kanser, kalp so En büyük sağlık sorunu yüksek tansiyon DÜŞÜNCEYLE PROTEZ ÇALIŞTIRMADA BAŞARILI SONUÇ Yalnızca düşüncelerle makine çalıştırma hayali gerçek oldu. Amerikalı bilim insanları felçli bir kadının beynine iki mikro elektrot yerleştirdikten bir müddet sonra başarılı sonuçlar elde etti. Araştırmacılar Pentagon’un da desteğiyle beyin sinyalleriyle çalıştırılan el protezi geliştirdi. Pittsburgh Üniversitesi’nde geliştirilen protez felçli bir kadında başarıyla test edildi deniyor The Lancet dergisinin son sayısında. Bu gelişme önemli bir aşama çünkü hareketle ilgili beyin sinyalleri en iyi şekilde bilgisayar sinyallerine dönüştürülmüş. Araştırmacılar enseden aşağısı felç olan 52 yaşındaki kadının, el ve ayakların hareketinden sorumlu beyin bölgesine iki mikro elektrot yerleştirmişler. Kadın sadece iki gün sonra elini düşünceleriyle hareket ettirmiş. Daha sonra ise dokuz hareketten oluşan testi, yüzde doksanlık bir başarı oranıyla tamamlamış. Kadın küçük nesneleri kavrayabiliyor ve konileri üst üste istifleyebiliyor. Bilim insanları şimdi elektrotlar ve protez arasındaki kabloyu, Wifi bağlantısıyla değiştirmek istiyorlar. Ayrıca protez gelecekte beyinden sinyaller ileterek örneğin bir nesnenin sıcak veya soğuk olduğu hakkında da bilgi verecek.