29 Eylül 2024 Pazar Türkçe Subscribe Login

Catalog

SON ARAŞTIRMALAR DELİK TÜRKİYE’NİN İKİ KATI BÜYÜKLÜĞÜNDE pulsion Laboratuvarı’ndan Amy Mainzer. WISE enfraruj uydusuyla gerçekleştirilen son gözlemler gerçi asteroitlerin sayısı hakkında güvenli bir bilgi veriyor ama bu çalışma tüm asteroit sayısını bulabilmek için küçük bir grubun araştırılmasından ibaret. Son tahmini değerler, WISE uydusuyla geçen yılın ocak ve ağustos ayları arasında toplanan verilere dayanıyor. Uydunun üzerindeki teleskop bu zaman süresi içinde eksi 261 derecede tutulmuş. Bu sayede çok zayıf sıcaklık ışını yayan cisimler de kaydedilebilmiş. Mainzer ve arkadaşları, Güneşe 195 milyon kilometreden daha fazla yaklaşan asteroitlere odaklanmışlar. Bu misyon evresinde WISE, 114’ü şimdiye dek bilinmeyen toplam 428 dünyaya yakın asteroit saptamış. Bilim insanları bu gözlemlerden yola çıkarak, çapları en az 100m olan 20.000 kadar dünyaya yakın asteroit olduğunu tahmin ediyor. Şimdilik 5200 tanesi bilinmekte ve yörüngeleri üzerinde izlenmekte. Bir kilometrenin üzerinde çapa sahip olan asteroitler ile ilgili tahminler daha kesin. Mainzer ve ekibi, sayıları 981 olabilir diyor, bugüne kadar bilinenlerin sayısı 911. Büyük bir asteroitin, uyarı verilemeden önce dünyamıza çarpma riski artık çok daha düşük diyor HarvardSmithsonian Astrofizik Merkezi’nden Tim Spahr. gu durumlarını tarayan bir metin analiz programı kullanarak, kişilerdeki ruh hallerinin gün içindeki değişimlerini izlemiş. Sonuca göre hangi kültürden ve hangi ülkeden olursa olsun, tüm dünyadaki insanlar sabah ve akşamları en iyi ruh halindeler. Çalışma sırasında morallerimizin daha bozuk olması sürpriz olmadı ama ilk kez dünyadaki tüm insanların davranışlarını gerçek zamanlı izleme şansına kavuştuk diyor araştırmacılar (Science). Harvard Üniversitesi bilim insanları da aynı yoldan ABD’lilerin ruh hali barometresini çıkarmışlar. Buna göre “twitleyen” Amerikalılar pazartesileri değil perşembe günleri en kötü ruh halindeler. Fakat Twitter araştırmaları aynı zamanda tartışmalıdır da. Nitekim verilen bilgiler her zaman doğru olmuyor. Araştırmacılar 32 milyon Twitter profilini inceledikten sonra kullanıcılardan %34’ünün bulundukları yer hakkında yalan söylediklerini görmüşler. Kimileri hayal ettikleri kentin adını verirken, bazıları da bilim kurgu filmlerindeki yer isimlerini vermiş. Diğer araştırmalar buna rağmen güvenirli sonuçların da elde edildiğini göstermiş. Palo Alto Üniversitesi bilim insanları örneğin, Twitter mesajlarına göre sinema filmlerinin başarısını tahmin etmişler. Yeni gösterime giren 25 film için üç milyon Twitter kullanıcısının mesajını inceleyen bilim insanları %97 doğruluk payına ulaşmışlar. (Chihuahua eyaleti) yer alan ve sadece yağmur mevsiminde su alan bir dere yatağında bulunmuş. Araştırmacılar ayak izlerinin, Tarahumara dağlarındaki mağaralarda yaşamış olan eski bir topluluğun üyelerine ait olduğunu tahmin ediyorlar. Kuzey Kutbu üzerindeki dev ozon deliği dünya genelindeki bilim insanlarını endişelendirdi. Ozon deliği, Kuzey Kutbu’nda ilk kez bir ozon deliğinden söz edilebilecek kadar inceldi deniyor (Nature). Ülkemizin aşağı yukarı iki misli büyüklüğündeki delik Kuzey Kutbu’ndaki olağanüstü soğuklar nedeniyle gelişmiş ve iki hafta içinde Doğu Avrupa, Rusya ve Moğolistan üzerinde genişlemiş. Bu süreç esnasında ise insanlar yüksek kı Bakterilerin değişen yaşam koşullarına reaksiyon gösterdikleri tespit edildi. Özellikle de diğer canlılara bulaşanlar, konakçının BAKTERİLERDE STRES REAKSİYONU zılötesi ışının etkisinde kaldılar diyor bilim insanları. Kuzey Kutbu üzerindeki ozon deliği hem dünyamızın güney hem de kuzey yarımküresindeki bitkiler ve hayvanlar için tehlike oluşturabilir. Ozon, stratosferdeki kızılötesi ışını soğurmakta. Açığa çıkan flüor klor hidrokarbon (FKHK) ama her şeyden önce aşırı soğuk nedeniyle azalan ozon daha kuvvetli güneş ışını demek ve ciltte güneş yanığına sebep olan UVB ışını daha az filtre edildiği için dünyaya daha fazla ulaşıyor. Güney Kutbu’ndaki ozon tabakası, buradaki sıcaklıkların çok daha düşük olması nedeniyle daha incedir. Ozon deliği ilk kez yirmi altı yıl önce oluştu. FKHK gerçi yirmi yıldan fazla bir süredir dünya genelinde yasaklandı ama yakıt ve soğutucu madde olarak kullanılan kimyasalların atmosferde indirgenmeleri on yıllar sürmekte. Ozon tabakasının yüzyılın ikinci yarısında uzun vadede yeniden kalınlaşabileceği belirtiliyor. SABAHLARI VE AKŞAMLARI MORALLER İYİ Güneş sistemimizde dünyaya yakın yörüngeler üzerinde bugüne dek sanılandan da DÜNYAYA YAKIN ASTEROİT SAYISI SANILANDAN AZMIŞ Milyonlarca insan her gün internet üzerinden nerede olduğunu, neler yaptığını ve kendisini nasıl hissettiğini paylaşıyor. Bu dev veri yığınından, Twitter’den yararlanan Cornell Üniversitesi sosyologları Scott Golder ve Michael Macy, dünya genelinde 2,4 milyon kişinin “ruh hali barometresini” çıkardı. Araştırmacılar, olumlu ve olumsuz duy Arkeologlar Meksika’nın kuzeyinde 25.000 yıllık olabilecek ayak izleri buldular. Dört yetişkine ve bir çocuğa ait olan toplam beş ayak izinin Amerika kıtasının ilk sakinleri hakkında bilgi vermesi bekleniyor. Ne var ki ayak izlerinin yaşını kesin olarak belirleyecek laboratuvar analizleri yapılmadı henüz diye açıkladı Ulusal Antropoloji ve Tarih Müzesi. Prehistorik ayak izleri Creel bölgesinde MEKSİKA’DA PREHİSTORİK AYAK İZLERİ bağışıklık sistemine maruz kalırlar. Bakteriler bu koşullarda hayatta kalabilmek için çeşitli stratejiler geliştirir. Avusturyalı bilimciler şimdi yeni bir strateji keşfetti. Stres reaksiyonlarının çoğu, belli başlı genlerin açılıp, kapatılmasına dayanıyor. Etkin bir gen kopyalandığında (transkripsiyon) proteinlerin üretilmesi için bir yapı planı yani “haberci RNA” (mRNA) oluşuyor. Bu yapı planına göre hücrenin protein fabrikaları olan ribozomlar, proteinleri bir araya getiriyorlar (protein sentezi). Max F.Perutz Laboratuvarında keşfedilen yeni strateji, işte bu protein sentezi sırasında başlayarak, bakteriye stres yanıtını adeta yeniden ayarlamaya izin vermekte diyen araştırmayı yöneten Isabella Moll, Escherichia coli bakterisinde, ribozomların hedeflere uygun bir şekilde değiştiğini göstermiş. Bu özel “stres ribozomları” yalnızca stres yanıtı için gerekli proteinleri üretiyorlar (Cell dergisi). Bu bilgi, hastalığa neden olan bakterilere karşı yeni ilaçların geliştirilmesinde yardımcı olabilecek. Nilgün Özbaşaran Dede Araştırma ERKEN KALKAN FORMDA KALIYOR Gençlerin gece ve gündüz ritimlerini beden ağırlıklarıyla karşılaştıran Avustralyalı bilim insanları, sürpriz sonuçlara ulaştı. Akşamları erken yatan ve sabahları erken kalkan gençler zayıf kalıyor. Gündüz ritmi, uyku süresinden daha ağır basıyor. Bunun nedeni akşamların hareketsiz geçirilmesi diyor araştırmacılar Amerikan Uyku Tıbbı Akademisi’nin “Sleep” dergisinde. Adelaide Güney Avustralya Üniversitesi’nden Carol Maher, yaşları dokuz ila on altı arasında değişen 2200 gencin gündüz ritmini öğrendikten sonra bu verileri beden ağırlıklarıyla karşılaştırmış. Geceleri geç saatlere kadar oturan ve sabahları geç kalkan gençlerde şişmanlık CBT 1282/ 4 14 Ekim 2011 ha az asteroit bulunuyor. Bu durum özellikle de çapları yüz ila bin metre arasında değişen cisimler için geçerli diyor uluslararası bir araştırma ekibi. Buna göre orta büyüklükteki dünyaya yakın asteroit sayısı, tahmin edilenin aksine 35.000 değil yaklaşık 20.000 kadar. Ancak bu asteroitlerin büyük bir kısmı henüz keşfedilmeyi bekliyor, diyor Jet Pro riskinin bir buçuk misli fazla olduğu ortaya çıkmış. Bu gençler gün içinde bedensel olarak yarı yarıya daha az etkinler ve sabahları aktif olan gençlere kıyasla ekran karşısında üç misli fazla vakit geçiriyorlar. Son yıllarda geç yatan gençlerin bir dizi sağlık problemiyle karşı karşıya kaldıklarını saptamışlardı. Fakat son araştırma iki grubun da eşit miktarda uyku aldıklarını gösteriyor. Bu günü daha uzun yaşamanın, uyku süresinden daha önemli olduğu anlamına geliyor. Önemli olan zamanın nasıl geçirildiği diyor bilim kadını. Geç yatanlar genel olarak bilgisayar ve televizyon karşısında oturarak, günde ortalama olarak yarım saat daha az hareket ediyorlar. Gençlerin gündüz ritminin çocuklardan ve yetişkinlerden farklı olduğu bilinen bir gerçek. Geç yatmak onlar için normal, fakat bu ritim onları çoğunlukla sağlıksız davranışlara doğru itiyor.