21 Haziran 2024 Cuma Türkçe Subscribe Login

Catalog

KısaHaberler Pasifik Okyanusu plastik kaynıyor Kaliforniya ve Hawaii arasında plastik atıklardan dev bir halı oluştu. Uzmanlar kirlenen alanın neredeyse orta Avrupa büyükliiğiinde olduğunu açıkladılar. Çöptüğün tahmin edilen ağırlığı 3 milyon ton. Kirlilik özellikle de çöplüğü yem sanarak yiyen hayvanları tehdit ediyor. Bilim adamlarının açıklamasına göre denizdeki plastik atıklar Asya ve Amerika kıyılanndan geliyor. Çevrimli akıntılar çöplüğü Kaliforniya ve Hawaii arasına taşıdı diyor Algalita Deniz Araştırmaları Vakfı'ndan Charles Moore, Geo dergisinde. Şu sıralar denızde hayvansal planktonun altı katı plastik atık yüzüyor. Amerikan Ulusal Okyanus ve Atmosler Dairesi'nden (NOAA) yapılan açıklamaya göre çöplük en azından 16 yıl kadar bölgede kalacak. Ve bu zaman süresi plastiğin çözülmesi için yeterli değildir. örneğin bir oyuncak ördeğin kızılötesi ışın ve oksitleşrneyle çözülmesi 500 yıl sürebilir deniyor Geo dergisinde. Atıklar birçok hayvan için büyük bir tehlike oluşturmakta. özellikle albatroslar küçük plastik parçaları yem zannedip yutmaya çalışıyorlar. enerjinin binde biri kadardı. insanoğlunun (bina aydınlatma, ısıtma, endüstrıyel üretim ve ulaşım için) ürettiği tüın enerjinin sonuçta ısıya dönüştüğü varsayımından yola çıktılar. Honolulu'daki Hawaii Üniversitesi'nden Robert Wrighl ve Luke Flynn, Yer'in yanardağ ısısının büyük çoğunluğunu sağlayan, en aktif 45 yanardağdan yayılan ısıyı ölçmek için NASA'nın uydusu "MODIS"İ (Moderate Resolution Imaging SpectroradiometerOrta Çözünürlükte Görüntüleme Spektroradyometresi) kullandı. 2001 ve 2002 yıllarında bu yanardağrin de eklenmesini öneriyoruz" Vaughan ve meslektaşı Fausti, yaşları 25 ila 85 arasında değişen 694 deneğin işitme yetisini test etti Denekler ıçınde en yaşlı olanlarda, şeker hastaları ile olmayanlar arasında eşit ölçüde işitme kaybı saptandı. Ancak yaşı 60'ın altında olan diyabetlerde (aynı yaştaki diyabet olmayanlara oranla) işitme kaybı önemli ölçüde artıyordu Vaughan, henüz bunun nedenlerini kesin olarak bilmese de, problemin, ya kulaktaki birçok kılcal damarın ya da kulağı beyne bağlayan sinirlerin dejenere olmasına bağlı olabileceğini düşünüyor. ABD'dekı başka bir araştırma grubu, bazı diyabetlerin yaşlandıklarında zihinsel aktivitelerinin de azalma riskinin yüksek olduğunu keşfetti. British Medical Journal'da(1) yayımlanan bir makaleye göre, normal yaşlanmaya bağlı zihinsel kayıp ile tam bir bunamanın arasındaki bir durum olan bilişsel kaybın, ilaç tedavisi görmemiş tip2 diyabet kadınlarda daha yaygın olduğunu gösterdi. Yaşları 70 ila 81 arasında değişen, 15 yıl ya da daha fazla süre boyunca şeker hastası olan kadınlarda bu durumun görülme olasılığı yüzde 50 artıyordu. Boston'daki Harvard Halk Sağlığı Fakültesi'nden proje lideri Giancarlo Logroscinonun ekibi, 19.000 kadın üzerinde test yaptı. Ancak bu çalışmanın sonunda bir de lyi haber çıktı: Kandaki glükoz düzeylerini düzgün tutmak için ilaç alan diyabetlerin, testlerde tıpkı diyabet olmayanlar kadar başarılı oldukları anlaşıldı. 1 ) Luyruscıno, G Kang J H & Grodsteın F Br Med J "unlıne" yayım doı 10 1136/bmj 3/9// 495729 EE, (2004) bilim dünyasından "Sambacı" lardan bilim propogandası Üniversitenin bilim merkezinin müdürü Fatima Brito, Karnavalı tasarlayan Paulo Barros'u, sambanın bilimi halka taşıyabileceğine inandırdı. Unidos da fijuca'nın çabaları, Karnaval'ın giderek ticari bir araç haline gelmesinden rahatsız olan muhalazakarları da mutlu etti. Nalure Scıence Update, 25 Şubat 2004 lar, yılda 5 x 1 0 üzeri 16 joule yani New York City'i birkaç ay boyunca besleyebilecek miktarda enerji açığa çıkardı. Bu rakamlar, Yer'in tüm ısı üretimine oranla oldukça az olsa da gezegenimizin ısı akısını anlamak için yardımcı oluyor. Yerbilimciler bu tür bilgilerle Yer'in iç kısımlarının kıtaların (aslında levhaların) hareketine nasıl bir etkisi olduğunu araştırabiliyor. Bilim adamları ayrıca, bir ya da iki yanardağdaki püskürmenin, yıllık ısı bilançosunun büyük bir bölümünü oluşturduğunu keşletti. Kongo Demokratik Cumhuriyeti'ndeki Nyamuragia Yanardağı ile italya'daki Etna Yanardağı, 2001'de yeryüzündeki tüm volkanik enerjinin yüzde 40'ını üretti. Örneğin, ABD'deki St. Helens yanardağı 18 Mayıs 1980 de püskürdüğü zaman, 2002 yılındaki yanardağlardan çıkan tüm ısı akısının 20 katı kadar enerji açığa çıkmıştı. 1)Wrıqtıt R & Ftynn. L P Geulogy. 32.189 192. doı 10 1l30/f,20?39 1(2004) Kaynak 1 Mart 2004, Nalıırp Scıence Update Yapay DNA yaratan yöntem! Araştırmacılar yapay DNA bazlarını bir araya getirmek için yeni yöntemler buldu. Bu teknikler, tıp ve teknoloji uygulamaları için değiştirilmiş genetik malzemenin yaratılmasına yardımcı olabilir. La Jolla, Kalilorniya'daki Scripps Araştırma Enstitüsü'nden Floyd Romesberg ve meslektaşları, standart olmayan DNA dizisini oluşturabilecek bir enzim bulmak için doğal evrimin ilkelerinden yararlandı. ikinci bir çalışmada, Gainesville'dekı Florida Üniversitesi'nden Steven Benner ve arkadaşları, aynı amaçla AIDS'e yol açan HIV virüsünün ürettiği bir enzimi kullandı. Benner'in kullandığı bu enzim, yapay DNA'nın birden fazla kopyasını yapabilıyordu; bu da genetik kodun Yanardağlan gölgede bıraktık! Yer'in birkaç yıllık ısı çıktısını uydu ölçümleriyle ınceleyen araştırmacılar, yanardağların ürettiği enerjinin, insanoğlunun ürettiginin yanırıda devede kulak kaldığını gösterdi. "Geology"(1) dergisinde yayınlanan rapora göre, 2001 yılında yanardağların ürettiği ısı enerjisi, ABD'nin ürettiği Diyabet erken işitme kaybına mı yol açıyor? Bu yıl Rio Karnavalı'na giden zıyaretçiler, pırıltılı kostümleri ve kıvrak samba dansları yanı sıra biraz da bilimin kokusunu aldılar. Her yıl en iyi kostümü yaratmak ve en güzel dansı sergilemek için mücadele eden 14 büyük samba okulundan biri olan "Unidos da Tijuca", kendi gösterisinde bilimsel başarıları konu aldı. Okulun, 4000 dansçısı giydikleri kostümlerle kan akışını, atom enerjisini ve DNA çift sarmalını betimleyerek dans etti. Unidos da Tijuca samba okulu ile Federal Rio de Janeiro Üniversitesi bilim merkezinin ortak girişimiyle yaratılan gösteriye şu isim verildi: "Yaratımın riiyası ve rüyanın yaratımı imkânsız çağda bilim sanatı" Rusya uzay filosunu yeniliyor Eski Sojus kapsüllerinin günleri sayılı. 35 yıldan sonra yakında hurdaya dönüşecek olan kapsüllerin yerini Clipper alacak. "Clipper" projesi altı kişilik bir süper uzay gemisine dayanıyor Clipper Amerikan uzay mekikleri gibi uçağa benzer şekilde inişe geçen uzay aracı değıl, miihendısler Sojus'ta olduğu gibi yeniden kullanılabilir bir kapsül tercih ettiler. Uzay aracı dünya ve uluslararası uzay istasyonu arasında gidip geleceği gibi uluslararası uzay istasyonunun bir kurtarma aracı olarak da tasarlandı. Geçtiğimiz günlerde sürpriz bir açıklamayla tanıtılan Clipper aracında, iki pilot ve dört Sojus'un yerlnl alacak olan Clipper dünya ve uluslararası uzay İstasyonu bilim adamı için yer bulunuyor. arasında gldlp gelecek. Yani Sojus kapsülünün iki misli turistik amaçlı olarak da kullanmayı planlıyorlar. taşıma kapasitesine sahip. 10m uzunluğundaki Clipper Clipper'e uygun bir de yeni bir taşıyıcı roket geliştırilearacının toplam hareket kütlesi 14,5 ton, iniş ağırlığı ise 9,5cek. "Onega", Sojus roketlerinin geliştirilmiş bir versiyonu ve 10 ton olarak açıklandı. Mürettebat 700kg kadar yük götürebazı değişikliklerden sonra halihazırdaki Sojus hareket rambilecek. Ruslar yeni uzay aracını bilimsel çalışmalar dışında palarında kullanılabilecek. 886/6 13 Mart 2004 ABD'de yapılan bir araştırmaya göre, şeker hastaları orta yaşlarda duyma yetilerini kaybetmeye daha meyilli olabilir. Portland, Oregon'daki Veterans Affairs Medical Center'da araştırmacı olan Nancy Vaughan'a göre, söz konusu bulgu, şeker hastalarının düzenli olarak işitme yetilerini kontrol ettirmelerinin gerekli olabileceğıne işaret ediyor. Çalışmaya katkıda bulunanlardan Vaughan, "Zaten şeker hastaları her yıl görme duyusu, böbrek işlevi ve benzerı kontrollerden geçiyorlar; şimdi bunlara işitme yetisiyle ilgili kontrolle