01 Temmuz 2024 Pazartesi Türkçe Subscribe Login

Catalog

BİLİM DÜNYASINDAN K I S A NEANDERTAL ADAMIN YÜZÜ TASARLANDI En gelişkin bilgisayar tekniği sayesinde Neandertal adamı aynı zamanda iki yüze sahip oldu. Almanya’nın Mettmann bölgesinde 150 yıl önce bulunan kafatası kalıntılarıyla Alman ve İsviçreli bilim adamlarından oluşan bir ekip zahmetli bir yöntemle Neandertal büstü biçimlendirdi. "Dünyanın en ünlü ilkel insanının yüzü ilk kez aslına uygun bir biçimde karşımızda” diyor tarihöncesi uzmanı Mic hael Schmauder. Mettmann’daki Neandertal Müzesi’nde de ikinci bir rekonstrüksiyon çalışması var. Müzenin yakınlarında bulunan kemik kalıntılarına göre yapılan canlandırma, elinde mızrak tutan bir avcı olarak yapılmış. Bonn’da yapılan yeni büst için1856 yılında bulunan ka H A B E R L E R si’nden Jessica Garb ve Biyoloji bölümündeki meslektaşları, hayvanlar dünyasındaki en etkileyici mimarlık örneği diye açıkladıkları örümcek ağının ipleri çok ince olmasına rağmen üzerine düşen böcekleri tutacak kadar sağlamdır. Araneoidea ve Deinopoidea olarak bilinen iki örümcek familyasının üyeleri araba tekerleği biçiminde ağ örme yetisine sahipler. Biri bedenindeki "yapışkandan" yararlanırken diğeri "kuru liflerden" yararlanmakta. İki örümcek SİRKESİNEKLERİ UZAYDA Geçen cumartesi günü (1.7.06) bir yıl aradan sonra bir uzay mekiği gönderildi uzaya. Fakat Discovery uzay mekiğinde bu sefer astronotlarla birlikte sirkesinekleri de uzaya uçtu. Kalkış anında henüz larva olan sinekler, yörüngede gelişip, çiftleşecekler. Tüm yaşamlarını yerçekimsiz ortamda geçirecek sineklerin de tıpkı insanlar gibi uzaya uyum sağlamaları beklenmekte. Uzay istasyonunda 12 gün kalacak olan sinekler daha sonra yeniden dünyaya getirilerek şok dondurma işleminden geçirilecek. Sirkesinekleri daha sonra NASA’ya bağlı Ames Araştırma Merkezi’nde Nisan 2007 tarihine kadar incelenecek. Bu araştırma çerçevesinde özellikle de sineklerin bağışıklık ve dolaşım sistemlerindeki değişimlere dikkat edilecek. Bulgular en başta, yerçekimsiz ortamda gerçekleştirilen uzun vadeli misyonlarda ortaya çıkan enfeksiyon ve diğer hastalık riskleriyle daha kolay başa çıkma imk^ånı verecek diyen bilim adamları, bağışıklık sistemini daha iyi anlamaya çalışacaklar. Bu şekilde hem yerçekimsiz ortamda hem de dünyada enfeksiyon hastalıklarına daha iyi reaksiyon göstermesini öğrenebiliriz diyor uzmanlar. Hazırlayan: Nilgün Özbaşaran Dede fatası çatısı ve 1997 yılında bulunan kemik parçaları sanal olarak bilgisayara yüklenmişti. Elektronik yüz daha sonra Zürich’te, Fransa’da bulunan tüm bir Neandertal kafatasıyla tamamlandıktan sonra elektronik veri aktarımıyla modern bir İsviçrelinin yüz etleriyle "beslenmiş". Uzmanlar yüzü biçimlendirirken, kuvvetli kaş kemerlerinde görülen bir yara izini de dikkate almışlar. Koyu kahverengi gözleri, uzun saçları ve seyrek sakalıyla böylece modern insanın sempatik bir kuzeni çıkmış ortaya. sinde örneğin, ishal, solunum yolları enfeksiyonu, malarya, kronik obstrüktif akciğer hastalığı (KOAH) veya kronik bronşit gibi hastalıklar da yer almakta. Önlenebilir çevre kirliliğine bağlı ölüm vakalarının dört milyonu gelişmekte olan ülkelerde meydana gelmekte. Ölümlerin üçte biri ise en az gelişmiş ülkelerde görülmekte. Bunlara malaryaya bağlı ölümlerin %40’ı ve kirli içme suyu tüketimiyle ilgili ishal hastalıklarının %94’ü dahil. WHO tarafından açıklanan ve çevre kirliliğiyle ilgili ölümler genel olarak şöyle: • Her yıl 2.6 milyon kişi kalp/dolaşım hastalıkları yüzünden yaşamını yitirmekte • 1.7 milyon kişi ishal ve benzeri hastalıklar nedeniyle ölüyor • Solunum yollarına bağlı ölüm vakaları 1.5 milyon civarında • 1.4 milyon kişi kanser hastalığı yüzünden ölüyor • Akciğer hastalıklarına bağlı ölümler 1.3 milyon • Trafik kazalarına bağlı ölümler 470 bin. •Ve dikkatsizliğe bağlı (mesela iş kazası) yaralanmalara bağlı ölümler ise aşağı yukarı 400 bin kadar. Argiope trifasciata örümceğinin araba tekerleği biçimindeki ağı ailesinin birbirinden bağımsız olarak geliştikleri düşüncesi, son araştırmayla doğru çıkmadı. İspanya’daki araştırmaya katılan Amerikan Doğa Tarihi Müzesi’nden David Grimaldi, İspanya’daki örneğin içinde örümcek ağı ve hayvan barındıran en eski kehribar olduğunu bildirdi. Bugüne değin saptanan en eski örümcek ağı 120 milyon yıl öncesine aitti. Sekiz gözlü, iki milimetre uzunluğundaki örümcek fosili kısa bir süre öne Manchester Üniversitesi’nden David Penney tarafından The Royal Society birliğinin Biology Letters dergisinde açıklanmıştı. Penney’e göre örümcekler, çiçekli bitkilerin ve bunlarla tozlaşan böceklerin yaygınlaştığı dönemde yaşıyorlardı. 110 MİLYON YILLIK ÖRÜMCEK AĞI 110 milyon yıllık bir kehribar içinde 26 örümcek ipi, bir arının bacağı ve bir de uyuz böceği korunagelmiş. Amerikalı bilim adamlarının genetik incelemeleri örümceğin, 136 milyon yıldan beri, kurbanlarını araba tekerleğine benzer bir ağla yakaladıklarını gösterdi. Kaliforniya Üniversite kimya ACE ÖNLEYİCİ İLAÇLAR, BEBEKLERE ZARARLI Hamileliğin ilk evrelerinde alınan belli başlı kan basıncı düşürücü ilaçlar, bebeğe zarar vermekte. Amerika’daki Vanderbilt Üniversitesi tarafından gerçekleştirilen araştırmada, hamileliklerinin ilk haftalarında ACE önleyici ilaçlar alan annelerin bebeklerinde bozuklukların daha fazla ortaya çıktığı görülmüş. New England Journal of Medicine dergisindeki yazıda, ilaçların özellikle de kalpte ve merkezi sinir sisteminde bozukluklara yol açtığı bildirilmekte. Daha önceki araştırmalarla da ACE önleyici ilaçların hamileliğin üçüncü ayından itibaren bebeğe zarar verdiği ortaya çıkmıştı. Yeni araştırma 30 bin küçük çocuğun verisine dayanıyor. HASTALIKLARIN DÖRTTE BİRİ ÇEVRE İLE İLGİLİ Dünya Sağlık Organizasyonu (WHO) tarafından gerçekleştirilen son bir araştırmaya göre tüm hastalıkların dörtte üçü hava kirliliğine bağlı olarak gelişmekte. Yılda yaklaşık olarak 13 milyon kişi, aslında önlenebilecek çevre kirliliği yüzünden yaşamını yitirmekte. Sağlık organizasyonunun çevre kirliliğine bağlı hastalıklar liste CBT1008/4 14 Temmuz 2006 Kehribar içindeki örümcek iplikleri